Wijngaarden rond Vézelay

La Boucle du vignoble
Place du Champ de Foire, 89450, Vézelay

Een stukje van de route die de pelgrims ook volgen: van Vézelay naar Saint-Père en Asquins. Wandelroute van 11,9 kilometer.

Vertrekpunt route: Vézelay, Place du Champ de Foire
Aantal kilometers: 11,9 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bordjes. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Een mooie wandeling via de route die ook de pelgrims naar Santiago de Compostella volgen. Hij voert van Vézelay naar Saint-Père en Asquins. Onderweg ziet u kapelletjes, stadswallen en uitzichten.

• Ga naar rechts, richting het dorp. Neem vlak na de stadspoort (de weg die omhoog leidt naar de basiliek) de weg die langs de voet van de stadswallen loopt. U passeert de Port Neuve (nieuwe poort), de Tour Rouge (rode toren) en de Tour des Ursulines (Ursulinentoren).
  • Links gaat een pad omlaag richting de kapel van Cordelle. Ontwijk het kruis (kapel ligt links) en ga rechtsaf, langs de wei. Loop 30 meter verderop omlaag via een pad met veel gras. Bij het reservoir volgt u het verharde pad ertegenover en vervolgens de Grande-Rue tot het centrum van Asquins.
  • Steek de D951 over en loop richting Givry. Na de bruggen over de zijtakken van de Cure bereikt u een splitsing. Neem het brede pad met stenen tussen de beide wegen in. Het gaat omhoog naar het bos en langs het kreupelhout. U komt langs de Saint-Nicolas kapel. Houd rechts bij het kruispunt rechts aan en u komt bij een grote open plek.
  • Ga rechtsaf. Bij de wijngaarden linksom afdalen. Bij de kruising rechtdoor, de afdeling naar de vallei voortzetten tot Nanchèvre. Rechtdoor de Rue du Lavoir in gaan.
  • Bij de tweede kruising linksaf slaan, Route de Fontelle. Na 20 meter via het pad rechts, tussen twee stenen muren, omhoog lopen. Op de weg gaat u naar links en vervolgens naar rechts, naar het centrum van Saint-Père.
  • Na de brug slaat u rechtsaf de Rue du Colombier in (links is richting museum en kerk). Bij de gemeentegrens van Saint-Père volgt u de D958 richting Asquins. Neem na 300 meter het pad naar links. Bij de fontein Sainte-Madeleine linksaf slaan.
  • Ga bij de weg linksaf omhoog. Na 20 meter het steile pad rechts volgen tot aan de voet van de stadswallen. Eventueel kunt u om de stadswallen heen lopen (naar rechts) tot aan de weg. U komt dan weer terug bij het punt van vertrek.