Opgravingen versterkingen Bibracte

Les Remparts de Bibracte
Mont Beuvray
71990, Saint-Leger-sous-Beuvray

Verken de Mont Beuvray met de oude nederzetting Bibracte. Wandelroute van 7,2 kilometer.

Vertrekpunt route: Parkeerplaats Museum van Bibracte
Aantal kilometers: 7,2 kilometer
Bijzonderheden:

Gele route.
Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De Mont Beuvray (821 meter) is één van de hoogste bergen van het Regionaal Natuurpark de Morvan. Hier vestigden de Haedui twee eeuwen voor Christus de nederzetting Bibracte

Anders dan destijds, is de berg nu vrijwel volledig bebost met beuken en sparren. Na het vertrek van de Haedui bleven er nog enkele cultusplaatsen over op de Mont Beuvray. Van de 15e tot en met de 18e eeuw was er een klooster met 15-tal monniken gevestigd. Vanaf de 13e tot en aan de eerste wereldoorlog werd er op de eerste woensdag van mei nog een jaarmarkt gehouden.

Op 809 meter hoogte biedt de Mont Beuvray een prachtig uitzicht op de vallei van de rivier Arroux. Bij helder weer zijn zelfs de Alpen en de Mont Blanc te zien.

• Vanaf de parkeerplaats gaat u het pad omhoog dat samenvalt met de GR®13. Links aanhouden tot aan de Porte du Rebout.
  • Neem de weg naar rechts, richting de rots Theurot de la Wivre, langs de restanten van de oude Gallische versterkingen om Bibracte. Loop door tot de kruising met de GR®13.
  • Steek de beek over (Fontaine de l’Écluse), klim de heuvel op en steek vervolgens het stroompje over. Loop verder op de weg ertegenover. Bij de splitsing de iets omhoog lopende weg links aanhouden.
  • De beek (Fontaine Saint-Pierre) oversteken en rechtdoor omhoog lopen. U kruist opnieuw de GR®13. Ga verder op de weg er tegenover. Steek de D274 over en neem de tegenoverliggende weg tot die de GR®13 kruist. De Saint-Martin kapel en het oriëntatiebord liggen links van u (uitzicht over de Morvan, het departement Saône-et-Loire, en bij helder weer op de Mont-Blanc).
  • Ga rechtdoor omhoog door het bos langs de opgravingen van Bibracte. Bij de splitsing rechtdoor blijven lopen tot aan de Fontaine Grenouillat.
  • Bij de kruising rechts aanhouden. Afdalen naar de Porte du Rebout.
  • Langs dezelfde route als op de heenweg weer teruglopen naar het museum.