Wijngaarden van Massigny

Circuit de Vignes Massigny

Rue Caron, 21400, Massigny

In en rond Massigny, net onder de Champagnestreek, maken ze heerlijke Crémants de Bourgogne. Verken deze omgeving met een wandelroute van 8 kilometer.

Vertrekpunt route: Tegenover het gemeentehuis van Massigny
Aantal kilometers: 8 kilometer
Bijzonderheden:

Deze wandelroute vermijden tijdens het jachtseizoen (half september tot eind februari).

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandelroute voert langs wijngaarden en door de bossen rond Massigny. Dit plaatsje ligt helemaal in het noorden van Bourgondië, enkele kilometers onder de Champagnestreek.

In het noordelijke deel van de Châtillonnais worden de mousserende Crémants de Bourgogne gemaakt. Vaak doen ze in kwaliteit niet onder voor de officiële champagnes. Een aantal wijnbouwers in deze streek verkoopt direct aan particulieren. Domaine Brigand heeft ook een museum, Oenocentre Ampélopsis, ingericht.

Route:

• Vertrek vanaf het plein tegenover het gemeentehuis van Massigny. Loop omhoog en pak de Chemin de Vaussien, die deel uitmaakt van de wandelroute GR2, langs de wijngaarden.
  • Verlaat de GR2 en ga linksaf naar een plateau, een stukje voor de watertoren.
  • Steek het plateau, dat gedeeltelijk met gewassen is bebouwd, over naar de jachthut La Charmotte.
  • Verlaat het witte pad en loop aan de overkant rechts naar beneden tot u onderin de vallei bent.
  • Links de vallei volgen. U wandelt langs het Bois du Baron naar de velden.
  • Beklim links de kleine steile helling en neem het pad terug het bos in.
  • Op de top aangekomen, rechts het pad langs de rand aanhouden totdat u bij een pad komt dat rechts omlaag gaat naar Chaumont-le-Bois. Pak dat pad.
  • Bij aankomst in Chaumont-le-Bois links de Chemin de Vannaire nemen en door het dorp lopen.
  • Na het laatste huis linksaf slaan. Neem het pad van de Combe du grand Vau naar het bebouwde plateau.
  • Steek het plateau over en ga aan de overkant rechtdoor het bos in.
  • Een stukje verderop omlaag wandelen naar Massigny via het pad dat uitkijkt over de Vallei van Vau. Volg de weg terug naar het vertrekpunt.

Deze wandelroute, inclusief het gpx-bestand, wordt u aangeboden door het Toeristenbureau van de Châtillonnais.