Saint-Florentin naar Avrolles: Pad van de Galliërs

Le Sentier des Gaulois
Place des Fontaines, 89600, Saint-Florentin

Naar Avrolles, het gebied van de appels. Een wandeltocht van 12 kilometer met een schitterend uitzicht op de Vallei van de Armançon.

Vertrekpunt route: Place des Fontaines in Saint-Florentin
Aantal kilometers: 12 kilometer
Bijzonderheden:

De route is bewegwijzerd. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De appeltjes van Avrolles zijn perfect voor de productie van cider (appelwijn). Van buiten zijn ze rood, met strepen. Van binnen wit tot geelachtig. Ze zijn uitgesproken zuur, wat zorgt voor en goede kwaliteit en houdbaarheid van de cider. Van deze appeltjes wordt ook een uitstekende gelei gemaakt. Ze worden helemaal aan het einde van het seizoen geoogst en kunnen lang worden bewaard.

De Galliërs die de Mont Avrollot bewoonden teelden hier destijds al appels. Het is niet duidelijk of de huidige appelbomen in Avrolles nazaten zijn van deze vroegere aanplant. Gedurende een lange tijd werden de Avrolles overal in dit gebied en in de Pays d’Othe (de ciderstreek) geteeld. De hellingen stonden vol met deze appelbomen. Bij ruilverkaveling zijn veel van deze fruitbomen verdwenen. Maar er zijn nog genoeg Avrolles over om de reputatie en het voortbestaan van de soort veilig te stellen. Het appelfeest, dat sinds 1988 wordt gevierd ter ere van de Avrolles appels, wordt bij een goede oogst elk jaar in oktober gehouden. Uiteraard in Avrolles!

De wandeltocht van Saint-Florentin naar Avrolles biedt een schitterend uitzicht op de Vallei van de Armançon. Geniet op het jaagpad langs het Canal de Bourgogne van de sluizen die deel uitmaken van het erfgoed. Wanneer u deze route op maandagochtend loopt, kunt u ook een bezoekje brengen aan de markt in Saint-Florentin.

ROUTE
  • Ga vanaf het Place des Fontaines richting Rue de la Terrasse. De kerk ligt rechts van u. Wandel omlaag door de Rue de la Poterne.
  • Vervolg de route via de Rue Basse des Remparts.
  • Steek de Rue du Faubourg d’Aval over om uit te komen bij de smalle Rue des Chanteloups.
  • Neem rechts de trap omhoog naar het uitzichtpunt van de Prieuré. De kanunniken en ziekenzusters hebben dit gebouw lang geleden verlaten. Vanaf deze plek heeft u een mooi uitzicht over het oude Saint-Florentin. Het stadje wordt gedomineerd door een kerk die zeker een bezoek waard is.
  • Daarna via de weg aan de overkant weer naar beneden lopen.
  • Steek de Rue Montarmance (D905) over en ga via de Rue des Chanteloups richting het stadion.
  • De sluis van Saint-Florentin loopt door via een stenen kanaalbrug uit 1810 die, met vijf bogen, de Armançon overspant en een schitterend uitzicht biedt over het stadje. Aan het einde van de kanaalbrug staan twee huizen: één voor de sluiswachter en één voor de bewaker.
  • Steek bij de sluis het Canal de Bourgogne over en volg het schaduwrijke en bewegwijzerde jaagpad naar rechts. Langs de weg op de andere oever ziet u de Maladrerie wat vroeger een leprakolonie was. De Maladrerie werd in de 12e eeuw gesticht, in 1356 verwoest, en na de 100-jarige oorlog herbouwd. Nu zijn enkel nog de resten van de kapel over. In de 19e eeuw verloor het gebouw z’n functie voor zieken en werd het een boerderij.
  • Bij de sluis van Duchy steekt u het kanaal over via de brug rechts. Loop dan 150 meter verder over het weggetje tot aan de splitsing. Rechts ziet u een glimp van de versterkte boerderij van Duchy.
  • Ga linksaf. Dan komt u bij de boerderij van Bas Frévaux.
  • Op het kruispunt rechts aanhouden. Neem het eerste berijdbare weg naar links die door het veld voert. Volg de markering op de grond tot aan de kruising.
  • Sla op de kruising linksaf en loop door tot aan de asfaltweg.
  • Neem de asfaltweg naar rechts. U komt voorlangs een kruis (Croix des Fosses).
  • In Avrolles steekt u de D905 over. U ziet rechts de kerk. Volg de Rue Sainte Béate tot aan de splitsing.
  • Op de splitsing linksaf aanhouden (Rue des Roches).
  • Bij het kerkhof slaat u rechtsaf en volgt u de weg tot aan een staande steen. Achter die steen loopt u het heuveltje op. Het zijn de restanten van de wallen die ooit werden aangelegd rondom de nederzetting Mont Avrolles. Het Romeinse kamp van Barcena beschermde de Via Agrippa en de route tussen Sens en Alesia. Het museum in Saint-Florentin toont een maquette van de nederzetting.
  • Loop door tot aan de informatiezuil en ga dan weer terug naar de weg.
  • Volg de weg omlaag. Vervolgens linksaf de Rue du Camp de Barcena nemen. U gaat verder over een breed begroeid pad, door de velden over de Mont Avrollot. Al in de IJzertijd werden hier de eerste versterkingen gebouwd. De Galloromeinen vestigden zich later aan de voet van de heuvel.
  • Na 2,4 kilometer heeft u een mooi uitzicht over Saint-Florentin en de Vallei van de Armançon.
  • Negeer de afslagen op de Romeinse weg. Ga uiteindelijk rechtsaf de Rue des Perrières in.
  • Bij het stopbord pakt u de Rue du Faubourg Dilo. Via de Place Dilo en de Rue Dilo komt u weer bij het vertrekpunt, het plein waarop de fontein met de draken staat. De bronzen draken dateren uit de 16e eeuw en zijn afkomstig van een eerdere fontein die in 1859 werd gesloopt. De fontein, die in 1984 werd gereconstrueerd, is gewijd aan Adam (die in een appel bijt), Christus, de Maagd, en de vier heiligen die in dit gebied worden vereerd: Saint Florentain, Saint Martin, Sainte Béate, en Sainte Barbe.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door Tourisme Serein & Armance.