Kaasronde vanuit Beugnon naar Soumaintrain

La Ronde des Fromages
89570, Beugnon

Wandelroute van 11 kilometer over het platteland waar koeien grazen en de boeren heerlijke ambachtelijke kazen verkopen.

Vertrekpunt route: Feestzaal in Beugnon.
Aantal kilometers: 11 kilometer
Bijzonderheden:

De route is bewegwijzerd. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee. Het is ook mogelijk om met deze wandeling te starten in Soumaintrain.

Terwijl Bourgondië bekend staat om z’n witte Charolais koeien, grazen er in deze streek ook typische melkrassen waaronder de bonte Montbeliarde koeien. Van hun melk wordt Saint-Florentin of Soumaintrain kaas gemaakt. De eeuwenoude geschiedenis van deze kazen is verbonden met de iets zuidelijker gelegen Abdij van Pontigny. Abdijen bezaten doorgaans veel grond. Het was gebruikelijk dat die werd verpacht aan boeren die daarvoor in natura betaalden; onder andere met kazen.

Bourgondië telt nog vijf boerenbedrijven waar op ambachtelijke wijze Saint-Florentin en Soumaintrain wordt gemaakt. Deze wandelroute voert langs drie van hen. Een zesde bedrijf zetelt net over de grens, in de Aube. Daarnaast zijn er enkele zuivelfabrieken die de kaas produceren.

De Saint-Florentin is een jonge versie van de Soumaintrain: hij wordt niet gewassen en mag al binnen 21 dagen worden verkocht. Soumaintrain moet minimaal 21 dagen rijpen en in die periode vier keer met (pekel)water worden gewassen.

ROUTE

• Tegenover het bord “Vous êtes ici” houdt u rechts aan. U komt dan uit bij de boerderij Ferme Gillot waar Soumaintrain kaas wordt gemaakt.
  • Neem bij de kruising de eerste weg naar rechts. U komt langs de loods van de Ferme Gillot.
  • Vervolg die weg 600 meter, langs het stroompje, en sla bij het bruggetje rechtsaf. Volg de weg door het dorp. U komt voorlangs de kerk. De Notre-Dame was aanvankelijk een kapelletje voor de leprozen. Het werd eind 12e, begin 13e eeuw gebouwd en daarna veranderd in parochiekerk. Blijf de weg volgen.
  • Op de kruising met de Rue du Bois Brûlé gaat u naar rechts. Na 800 meter op de D161, waar u een mooi uitzicht heeft, neemt u links het pad met de witte steentjes.
  • Tussen twee hagen van struiken pakt u het pad. Houd dat aan. U loopt daarbij door een gebied met koeien en komt op de kruising met de D90 (na circa 1,5 kilometer).
  • Steek de D90 over, in de richting van de tweede kaasboerderij: Ferme Leclerc. Die is al van veraf te herkennen aan z’n groene kleur.
  • Bij deze kaasboerderij gaat u verder over de asfaltweg. Steek twee kruisingen over. Pak dan de weg langs het kreupelhout om bij de derde producent te komen: Ferme Lorne. De afstand ten opzichte van de vorige is ongeveer 2 kilometer.
  • Blijf deze weg volgen tot aan de kruising met de D61. Voordat u die oversteekt en rechtdoor verdergaat, kunt u eventueel een stukje naar links lopen. Daar komt u bij een picknick-plek, een wasplaats en het bord “Vous êtes ici” van de gemeente Soumaintrain.
  • Nadat u de D61 bent overgestoken krijgt u weer een pad met witte steentjes. Na 400 meter pakt u het met gras begroeide pad naar rechts.
  • Steek de D124 over.
  • Loop 2 kilometer over het pad met de wegwijzers. Het gaat langs de velden en een moerasachtig gebied dat “Le Grand Paty” heet en leidt naar een T-kruising. Le Grand Paty is een gedempt meertje. Er groeit vooral riet. Het is van ecologisch belang en moet nat blijven vanwege de specifieke vegetatie. U kunt er rietzangers, kleine karekieten of andere moerasvogels tegenkomen.
  • Ga op de T-kruising daar rechtsaf. Na 600 meter gaat u linksom de D61 op. 500 meter verderop komt u over een spui.
  • Aan het einde van een bosje neemt u rechts het met gras begroeide pad.
  • Wandel door tot aan de rand van het bos. Buig daar naar links af en volg de bosrand gedurende 200 meter tot aan de velden.
  • Steek de velden over. Zodra u bij de bebouwde kom arriveert, houdt u enigszins rechts aan om het dorp in te lopen.
  • Bij de T-kruising slaat u linksaf. U komt langs het gemeentehuis (aan de linkerkant). Als het gemeentehuis open is, kunt u er een kijkje nemen in de zaal met bijzondere voorwerpen uit het verleden: de oude kerkhaan staat er naast klok met gewichten van het gemeentehuis, het mechanisme van een weegbrug die werd gebruikt bij de oogsten, dieren, en gebruiksvoorwerpen van weleer. Vervolgens slaat u rechtsaf. Dan arriveert u weer op het punt van vertrek.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door Tourisme Serein & Armance.