Opgravingen Vertillum en Klooster Molesme

Circuit de Beauregard
21330, Molesme

Wandelen langs de abdij van Molesme en de Gallo-Romeinse opgraving Vertillum. Wandelroute van 17,8 kilometer.

Vertrekpunt route: : D16f, 500 meter buiten Molesme bij het pad “Découverte de la Garenne. Parkeren bij de picknickplaats langs het arboretum.
Aantal kilometers: 17,8 kilometer
Bijzonderheden:

Deze wandelroute vermijden op hete dagen (aangezien er onderweg weinig schaduw is) en tijdens het jachtseizoen (half september tot eind februari).

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De gezamenlijke gemeenten van de Châtillonnais (Communauté de Communes du Pays Châtillonnais) hebben deze wandelroute uitgezet. U loopt langs de Gallo-Romeinse opgraving van Vertillum en de 11e-eeuwse Abdij van Molesme

De route gaat langs wijngaarden, biedt een magnifiek uitzicht over de vallei van de Laigne, en doet drie historische dorpjes aan (Molesme, Villedieu en Vertault). Aarzel niet om onderweg bij één van de wijnboeren te proeven van de wijn of de crèmant die er wordt gemaakt.

De route bestaat uit twee lussen die ongeveer even lang zijn. Het is mogelijk om ze ook apart te lopen.

Route:

• Loop vanaf het vertrekpunt het dorp in. U komt via de Rue de la Corvée, 3e straat rechts, bij de abdij.
  • Ga linksaf, de Rue Abbé Trapet in voor de volledige route of de eerste lus.
    Als u enkel de tweede lus wilt lopen, gaat u hier rechtsaf naar het dorpje Villedieu.

Eerste lus en volledige route:

• Vervolgens rechtsaf en na 250 meter linksaf (omhoog langs de wijngaarden).
  • Op het kruispunt rechtsaf (90 graden) slaan en gedurende 500 meter de witte weg volgen.
  • Vervolgens op de witte weg naar links gaan en na 150 meter rechts aanhouden. Loop omhoog langs de wijngaarden alvorens de “Grande Côte” weer af te dalen.
  • Aan de voet van La Grande Côte en de wijngaarden volgt u de weg rechts. Na 3,5 kilometer komt u bij Croix de Saint Cyr.
  • Links afdalen naar Villedieu. (Als u alleen de eerste lus wilt lopen, kunt u hier rechtsaf slaan om weer in Molesme te komen.)

Tweede lus en vervolg volledige route:

• In het dorpje Villedieu gaat u rechtsaf. Steek de D953 over en loop over de D102i naar Vertault.
  • Steek de brug over de Laigne over. Meteen daarna linksaf slaan om in het dorp Vertault te komen. Daarna weer naar rechts gaan.
  • Neem links het kleine weggetje omhoog naar de archeologische opgraving Vertillum.
  • Bij de ingang van Vertillum de asfaltweg verlaten. Neem links het pad dat omlaag door de bossen loopt. Aan het eind van de bossen de witte weg naar rechts volgen.
  • Pak op de kruising van vijf wegen de witte weg aan de overkant tot aan de bosrand. Daar links aanhouden en omhoog lopen.
  • Verlaat, 200 meter na de uitgang van Bechineuil, de D102: pak er rechts de weg langs velden en hagen. Verderop komt u langs weiden (rechts) en bossen (links).
  • Bij het huis linksaf slaan. Na 1 kilometer bent u weer terug op het punt van vertrek.

Foto Vertillum: ©OT Chatillonais.