Saint-Jean-de-Trézy en omgeving

La Trézijeannoise
71490, Saint-Jean-de-Trézy

Geniet van de diversiteit aan landschappen en het uitzicht op het Kasteel van Couches. Wandelroute van 10 kilometer.

Vertrekpunt route: Saint-Jean-de Trézy: parking bij het meertje van Précelles
Aantal kilometers: 10 kilometer
Bijzonderheden:  Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Saint-Jean-de-Trézy is een landelijk dorpje met een diversiteit aan landschappen en verschillende wandelroutes die zijn uitgezet door het Toeristenbureau van Autun. Tijdens deze wandeltocht ontdekt u het Kasteel van Couches dat tussen de wijngaarden ligt.

• Ga bij het meertje richting Les Fulletières PR12 naar het gehucht Précelles. Daar het pad bewegwijzerde pad (hoek van een huis) aanhouden.
  • Op het volgende kruispunt rechtdoor richting Les Rosiers (PR12). Nadat u een stukje omhoog bent gelopen op het vlakke stuk rechts aanhouden.
  • Bij het volgende kruispunt kunt u een stuk afsnijden door rechtsaf te slaan. U komt dan uit bij de paal Les Rosiers.
    Voor de volledige route (hierna cursief aangegeven) gaat u rechtdoor. De weg loopt opnieuw omhoog. Rechts ziet u de wijngaarden en links een heg.
  • Boven gekomen, op het kruispunt, nog steeds rechtdoor lopen. U gaat richting het gehucht Chalencey.
  • Op de asfaltweg rechtsaf slaan. In de bocht naar rechts pakt u de weg aan de overkant die omlaag loopt.
  • Beneden neemt u rechts het begroeide pad in de richting van het Lavoir du Gassu, de wasplaats van Gassu. Bij het volgende kruispunt heeft u een prachtig uitzicht over het kasteel van Couches. Eventueel kunt u hier gebruik maken van de picknicktafel.
  • Ga rechtsaf het pad op dat omhoog leidt. Vervolgens rechts de asfaltweg nemen en na ongeveer 30 meter de weg naar links inslaan. Die is eerst een stukje vlak.
  • Zodra de weg daalt, bij de paal Les Rosiers, kiest u de richting Le Petit Trezy (PR12). U heeft uitzicht over de vallei van de Dheune.
  • Loop door het gehucht Vezeaux heen over een asfaltweg, richting Les Hayards. Vervolg deze weg. In de bocht naar links gaat u door op de weg met stenen er tegenover.
  • Na ongeveer 400 meter rechts het begroeide pad voor de haag nemen. Na twee bochten komt u bij het gehucht Petit Trézy. Neem daar links de asfaltweg.
  • Bij de kruising rechtdoor blijven lopen over een begroeid pad omlaag. U komt dan bij een weg die u 50 meter volgt.
  • Vervolgens linksaf slaan. Bij de paal Petit Trézy houdt u richting Les Fulletières (PR12) aan. Blijft rechtdoor lopen.
  • Voordat u bij het asfalt komt naar links gaan (na het kruispunt ligt aan de rechterkant een kleine wasplaats).
  • Bij het tweede kruispunt rechts de weg met stenen nemen. Die komt uit op een asfaltweg vlakbij grote stallen. Neem daar de tegenoverliggende weg.
  • Op het volgende kruispunt rechtsaf slaan en kort erna het begroeide pad rechts nemen. De volgende weg oversteken en nog ongeveer 300 meter rechtdoor lopen.
  • Bij de paal Les Fulletières gaat u richting het vertrekpunt.

Foto: Kasteel van Couches ©OT Couches.
Met dank aan Patrick MARTIN en Daniël PETIT.