Waterval van Gouloux vanaf de Dolmen van Chevresse

Boucle du Saut de Gouloux
Parkhuis Morvan
530 route de Saulieu, 58230, Saint-Brisson

Via de dolmen van Chevresne naar het watervalletje van Gouloux. Wandelroute van 18,7 kilometer. Er zijn ook kortere alternatieven.

Vertrekpunt route: Saint-Brisson, parkeerplaats Parkhuis van de Morvan
Aantal kilometers: 18,7 kilometer
Bijzonderheden:

Gele route; loopt voor een deel gelijk met de GR13 (rode/witte route). Draag goede wandelschoenen. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandeltocht, door het bos van Breuil Chenue, is uitgezet door het Regionaal Natuurpark Morvan. Hij gaat langs de dolmen van Chevresse en het 10 meter hoge watervalletje Saut de Gouloux (in de rivier de Caillot).

1. Vanaf de hoofdingang van het Parkhuis neemt u de D6 naar links. Het kruispunt oversteken en, bij de splitsing, omhoog lopen tot aan de Grandes Fourches.
  2. Na het houten huis links aanhouden. Bij de volgende splitsing rechts de weg omhoog nemen. Aan de rand van het bos rechtdoor gaan. U daalt via de hoofdweg af tot aan het stroompje (volg de wegwijzers). Ga weer omhoog aan de tegenoverliggende helling. U komt uit op een bosweg: neem die naar links over een afstand van 250 meter.
  3. Sla rechtsaf en loop omlaag tot aan een klein weggetje. Ga dit weggetje links op en volg het langs de omheining voor de damherten. Aan het einde van het park gaat u omlaag via een steile weg tot aan de D6. Na enkele meters naar links gaan. Steek de Vignan over. Loop links verder over een afstand van 600 meter.
  4. Na de vernielde loopbrug neemt u het pad omhoog rechts naar de dolmen Chevresse. Ga daar weer de weg op. Volg die rechts. Vervolgens de eerste afslag naar rechts nemen. Na ongeveer 130 meter gaat u links omhoog via de bosgrens, en aan de overkant weer naar beneden. Steek een spoor over en loop door tot een kruispunt.
  5. Sla linksaf. Ga door in de zelfde richting via een weggetje en vervolgens via een bospad. Net voor de huizen van Meix-Robin neemt u rechts het weggetje naar de D977bis. Ga daar rechtsaf en volg die weg over een afstand van 150 meter.
  6. Het pad rechts, dat op een lager punt uitkomt op de D977bis, oversteken. U bereikt de Saut de Gouloux. Net voor de brug naar links afbuigen over een klein vochtig weggetje dat uitkomt bij Lavault. Op de weg slaat u linksaf naar Metz-Garnier (klompenmakerij ligt 70 meter verderop rechts).
  7. Sla linksaf. Achter de school van Gouloux rechts aanhouden naar Fontaine-Melon. Bij de splitsing gaat u links omhoog overeen afstand van 60 meter.
  8. Neem het weggetje links dat verder omhoog gaat.
  9. Bij het open stuk rechtsaf slaan. Na een afdaling steekt u de D977bis over en loopt u verder over het weggetje er tegenover. U komt dan op de D20 terug naar Saint-Brisson.

Foto: Waterval van Gouloux ©Mac Jay Low