Château-Chinon en omgeving

Grand tour de Château-Chinon
58120, Château-Chinon

Verken de omgeving van het stadje Château-Chinon met deze wandeltocht van 16 kilometer.

Vertrekpunt route: Parking Place Jean Sallonyer, Château-Chinon
Aantal kilometers: 16 kilometer
Bijzonderheden:

Blauwe bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De Haut Morvan, waarvan Château-Chinon de belangrijkste stad is, werd al tijdens het neolithicum door mensen bewoond. Dit is bewezen door archeologische vondsten bij opgravingen in de omgeving.

Na een reeks moeilijke jaren met invasies (aan het eind van de Keltische tijd en het begin van de middeleeuwen) en versnippering van het Frankische rijk, kwam “Castro Canino” onder het gezag van de Abdij van Cluny. Het gehuchtje met bescheiden huisjes groeide geleidelijk uit tot een dorp. Ter bescherming werd een vestingmuur gebouwd. Daarboven verrees een houten klokkentoren van een eerste kerk. Een klein versterkt kasteel dat aan het eind van de 13e eeuw werd gebouwd, domineerde het beeld.

Château-Chinon kwam zo door de middeleeuwen heen. Eerst als kasselrij, daarna als heerlijkheid en uiteindelijk als graafschap. In de 15e eeuw schonk Isabeau de Bourbon het kasteel als bruidsschat aan Karel de Stoute. Het werd in brand gestoken tijdens de oorlog tussen koning Louis XI en de hertog van Bourgondië en werd afgebroken tijdens de godsdienstoorlogen.

ROUTE
  • Neem vanaf de parking de Rue Alain Fournier.
  • Steek de straat over. Bij het volgende kruispunt rechtsaf slaan, richting een boerderij.
  • Loop verder omlaag over het pad in het verlengde van deze weg. U gaat nog steeds rechtdoor.
  • Nadat u bij elektriciteitslijnen een weggetje bent overgestoken, blijft u rechtdoor omlaag lopen. Na 200 meter neemt u de eerste afslag naar rechts.
  • Vervolgens, 50 meter verderop, de eerste afslag naar links pakken. Die gaat richting de ruïnes van een boerderij. De Yonne stroomt door de weilanden rechts van u.
  • Bij de splitsing rechtsaf slaan. Daarna nogmaals rechtsaf slaan. U steekt de Yonne over via de brug of op een doorwaadbare plek.
  • Houd bij de weg rechts aan. Na een boerderij volgt u een aangenaam pad dat wordt omgeven door loofbomen en naaldbomen. Blijf op dit pad tot aan de uitgang van het bos.
  • Neem vervolgens het pad naar rechts. Volg opnieuw de gele met rode bewegwijzering.
  • Op de weg voor het gehucht Gorys gaat u rechtsaf. Rechtdoor blijven lopen tot aan de laatste huizen.
  • Neem het pad rechts omlaag tot aan de Yonne. Steek die over. Bij de weg links aanhouden. U komt over een oud fabrieksterrein dat tegenwoordig verlaten is.
  • Steek op het kruispunt de weg over. Aan de overzijde pakt u het pad naar rechts dat sterk omhoog loopt (wegwijzers voor mountainbiken). Volg dit brede pad gedurende zo’n 700 meter.
  • Wanneer de weg zich rechts vertakt, kunt u eventueel direct terugkeren naar Château-Chinon. Anders loopt u rechtdoor tot aan de volgende vertakking.
  • Neem daar het pad naar links en na 50 meter de eerste afslag naar rechts.
  • Steek de D978 over en loop aan de overkant omlaag.
  • In Courty pakt u rechts het pad dat dwars door de weilanden omhoog gaat. Blijf rechtdoor lopen en negeer de wegen naar links en naar rechts.
  • Bij Croix de Pré, een col waar het altijd waait, steekt u de D157 over. Ga rechtdoor.
  • Neem de tweede afslag naar links. Loop door het bos heen.
  • Bij de kruising slaat u rechtsaf.
  • Wanneer u het bos verlaat, neemt u rechts een pad dat omhoog loopt naar de Base Sport Nature Morvan Oxygène. Ga vervolgens rechtdoor naar het centrum van Château-Chinon.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.