Meursault - Blagny

Sentier Meursault-Blagny
21190, Meursault

Een wandeling van 7 kilometer langs de wijngaarden van Meursault en Puligny-Montrachet.

Vertrekpunt route: Parking Saint-Christophe, 3 km ten westen van Meursault
Bijzonderheden:

Met bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee. Loop deze route niet in het jachtseizoen (van september tot en met februari).

De wandeling vertrekt vanaf het oratorium van Saint-Christophe, ten westen van Meursault. Van daaraf heeft men een mooi uitzicht over Meursault. In dit wijndorp worden vooral witte wijnen gemaakt.

De wandelroute voert naar Blagny. Aanvankelijk was dit een Gallo-Romeinse villa. Die werd in 730 door de Saracenen verwijst. Daarna werd het een schuur van de cisterciënzer abdij van Maizières. De kapel dateert uit de 15e eeuw.

Op 300 meter van de parking ligt nog het oude Romeinse kamp van de Mont Milan. Waarschijnlijk dateert het uit de Tweede IJzertijd, circa 300 jaar voor onze jaartelling. Van hieruit werd toezicht gehouden op de Gallische tin- en zoutroutes. Aan drie zijden was een wal om het kamp heen gebouwd. Die was zo’n 400 meter lang, bijna 4 meter hoog en 2 tot 3 meter breed. Voor de wal lag een gracht. Na de Gallo-Romeinse tijd diende deze plek ook als toevluchtsoord bij vijandelijke invallen.

ROUTE:

• Vanaf de parking naar het oratorium van Saint-Christophe lopen. Neem daar het botanische pad (pijl) rechts. Van daaraf heeft u zicht op Meursault. Na circa 600 meter komt u op een breed pad.
  • Eventueel kunt u ook vanaf de parking links het brede pad nemen met de rode en witte markering van de GR®. Negeer een pad door de wijngaarden rechts en volg het licht omhoog gaande stenen pad.
  • Het botanisch pad en het brede pad komen hier bij elkaar. Ga verder over het brede pad.
  • Aangekomen bij het bos met naaldbomen het pad naar rechts negeren. Rechtdoor blijven lopen over het pad dat enigszins stijgt.
  • Waar het weer vlak is linksaf slaan, daarbij de oranje bewegwijzering (paal P22) voor het ruiterpad volgend. U wijkt daar af van de GR® die rechtdoor gaat.
  • Het pad daalt langs struiken en naaldbomen en geeft zicht op de vlakte van de Saône.
  • Bij de wijngaarden rechtdoor het pad omlaag blijven volgen. U komt langs een huisje.
  • Op het kruispunt het stenen pad naar rechts nemen. Het loopt door de wijngaarden terwijl het ruiterpad rechtdoor gaat. Ook hier komt u weer langs een huisje.
  • Bij de splitsing rechts het pad omhoog pakken.
  • Bij het gemeenschappelijke wijndomein linksaf slaan en omlaag lopen.
  • Ga bij de splitsing rechtdoor naar de wijngaarden van Meursault-Blagny.
  • Het brede, rechte pad naar links nemen. Het wordt omgeven door wijngaarden en leidt naar Blagny. In de verte ziet u links Chagny. Op de top staat de zender van Bouzeron. Op een gegeven moment is de weg geasfalteerd.
  • In het gehucht Blagny (paal P36) rechtsaf slaan (dus niet circuit 23 naar links volgen).
  • In de bocht ziet u links de kapel liggen. Loop verder over het asfaltweggetje dat naar links buigt en tussen de wijngaarden door gaat. U komt langs het oratorium van Saint Charles (1740).
  • Op de top, bij paal P23, heeft u zicht op de steengroeven van Chasagne-Montrachet. Bij P23 verlaat u het asfaltweggetje. Ga naar rechts en pak 10 meter verderop een paadje naar links. In het begin is het vrij stijl. Bij nat weer is het glad.
  • Al klimmend ziet u eerst Saint-Aubin, waar de N6 omheen loopt, Gamay aan de voet van de heuvel, en de Roche Dumay (een grot waaraan legendes zijn verbonden). De top biedt uitzicht over het zuidelijke deel van de Côte de Beaune (na P63).
  • Sla rechtsaf en volg de rode en witte markeringen van de GR76® naar de parkeerplaats.
  • Het pad loopt langs de steile rand. Rechts ligt in de verte Chagny. Links Puligny-Montrachet, Blagny en verderop eerst Meursault en daarachter Beaune.
  • Het pad gaat verder langs struiken en een dennenbosje. Aan het einde van dat bosje rechtsaf slaan (GR®-markeringen en ruiterpad). Door de bomen heen is links het gehucht Orches, aan de voet van de kliffen te zien.
  • Het brede pad naar het noorden blijven volgen wanneer het ruiterpad naar rechts afbuigt. U komt dan weer terug bij de parkeerplaats.

Naar de Mont Milan kunt u vanaf de parking de volgende route volgen:

• Volg 50 meter de GR®. Wanneer die naar rechts het bos in gaat, loopt u rechtdoor.
  • Ga door over het brede pad. Na 20 meter rechts een graspad nemen.
  • 150 meter verderop vindt u de restanten van de gracht en de wal.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau van Beaune en de Pays Beaunois