De grote jaarlijkse wisselexpositie van het Musée des Beaux-Arts (het Museum van Schone Kunsten) in Dijon is dit keer gewijd aan Jean Dampt (1854-1945), een symbolistische en art nouveau beeldhouwer. Voorafgaand aan de opening is bijna drie jaar onderzoek gedaan en zijn werken van hem herontdekt in besloten musea en privécollecties.
Jean Dampt, afkomstig uit het Bourgondische Venarey-les-Laumes, wist in alle materialen de elegante rondingen van de art nouveau op virtuoze wijze te combineren. Tijdens zijn leven kreeg hij veel exposities, opdrachten en erkenning van collega’s. Na zijn opleiding aan de École des Beaux-Arts in Dijon en vervolgens in Parijs ontwikkelde hij zich tot een veelzijdig kunstenaar die sculpturen, kunstvoorwerpen en meubels maakte.
Net als zijn echtgenote, de Argentijnse schilderes Diana Cid Garcia, werd Jean Dampt beïnvloed door de theosofie. Zijn werk wordt gekenmerkt door een onophoudelijke obsessie voor spiritualiteit en onderscheidt zich door een gedurfde polychromie en de verkenning van thema's als dromen, esoterie en de fasen van het leven.
Onder de circa 200 in Dijon tentoongestelde objecten, archiefstukken en sculpturen van Dampt bevindt zich een hele reeks karakteristieke sculpturen, zoals De kus van de Tante en Het Einde van de Droom, maar ook meubilair dat tot zijn meesterwerken behoort zoals Het Getijdenbed.
Deze expositie die is gewijd aan de beeldhouwer Jean Dampt, Tailleur d'Images (snijder van beelden), schetst ook de contouren van een atypische persoonlijkheid. De kunstenaar stond ook bekend om zijn extravagante verschijning. Gekleed in lange tunieken en een grote vilthoed toonde hij een even zwijgzaam als gepassioneerd temperament.
Jean Dampt was gefascineerd door de middeleeuwen en onderzocht die met name aan de hand van religieuze en legendarische thema's, zoals de fee Mélusine en de ridder Raymondin. Als lid van de groep L'Art dans Tout (de kunst in alles) pleitte hij voor een totaalkunst, die de decoratieve kunsten en het handwerk integreert in een harmonieuze visie op de wereld.
De bestaande collectie van het Musée des Beaux-Arts de Dijon vormde het uitgangspunt voor deze tentoonstelling die is bedoeld is eerbetoon aan de uitzonderlijke carrière van Jean Dampt. Er zijn bijna 35 sculpturen uit de collectie van Dijon te zien. Ze zijn vrijwel allemaal gerestaureerd. Het 2,10 meter hoge marmeren beeld Diana Spijt heeft van de Dood van Actaeon werd afgelopen november in zijn oude glorie hersteld.
Tot slot wordt op de expositie het onderzoek belicht dat heeft geleid tot de herontdekking van het verspreide werk van de kunstenaar. Dat leidde tot de herontdekking van Dampts ateliercollectie, die sinds de jaren 40 vrijwel intact is gebleven, evenals ongepubliceerde documenten, foto's uit die tijd en archieven en maakt deze tentoonstelling over Jean Dampt tot de meest complete ooit.
Het Musée des Beaux Arts in Dijon is dagelijks geopend van 9.30 tot 18.00 uur met uitzondering van de dinsdagen, 25 december en 1 januari. De toegangsprijs voor deze expositie, die nog tot 9 maart 2026 duurt, bedraagt € 9 per persoon.