Nannay

Nannay
58350, Nannay

Een klein, idyllisch dorpje met veel eigentijdse kunst in de plantsoenen en weiden.


Nannay is een piepklein, idyllisch dorpje in de Nièvre met mooie huisjes en goed onderhouden tuinen. Er wonen ruim 100 mensen. Het dorpje heeft zichzelf op de kaart gezet met een reeks kunstwerken die een plek hebben gekregen in de plantsoenen en weiden.

De kunstwerken zijn de overblijfselen van een festival dat al drie decennia lang elk jaar in augustus wordt gehouden. Oorspronkelijk was het enkel een filmhuis. Door een project van het departement Nièvre in 2000, groeide het uit tot een festival van kunst en cultuur met muziek, theater, poëzie, films, en exposities.

Al vanaf de N151, die dwars door Nannay heen loopt, zijn de eerste kunstwerken te zien. Meest in het oog springend, is het beeld van Loup-Foque dat voor het gemeentehuis staat. Thierry Chollat maakte dit beeld, van een wolf die een schaap uitnodigt om de tango te dansen, in 2014. Hij laat in het midden hoe de dans afloopt: is de wolf werkelijk gecharmeerd van het arme schaap of zal hij het na afloop van de dans verslinden? Het beeld verwijst naar de discussie over de herinvoering en bescherming van de wolf, waar de boeren niet altijd blij mee zijn.

Enkele tientallen meters verderop is L’homme à la traîne van Fiona Paterson (2018) te zien. Met z’n lange en zware cape duidt hij op het gewicht dat we meezeulen. De cape duidt op alles wat we kopen, consumeren en weggooien; een last voor onszelf en voor het milieu. Vlakbij dit kunstwerk staat de Tree’cycle; een 3,6 meter hoge boom die in 2015 door Bruno Marion werd gemaakt van afgedankte fietsen. Daarmee wilde hij aandacht vragen voor de verspilling van materialen door de hedendaagse manier van consumeren.

La Borne des Va-Nu-Pieds van François Davin (2000) is het oudste werk van Les Conviviales. Het is een 5 meter hoge houten totem met aan weerszijden voetstappen die aan de ene kant omhoog en aan de andere kant omlaag gaan. Op de top staat de Sint-Jacobsschelp, het symbool voor de pelgrimsroute. Toen de totem werd gemaakt, lag Nannay nog aan de officiële pelgrimsroute naar Santiago de Compostella.

Jaarlijks worden tijdens Les Conviviales enkele kunstenaars uitgenodigd om ter plekke, in een open atelier, een werk te maken. Hun creaties moeten aansluiten bij het thema plattelandsleven, passen bij het dorp, en voor minimaal 40% bestaan uit hergebruikt afval.

Alle kunstwerken die in de loop der jaren tijdens de Conviviales werden geproduceerd, zijn in of rond het dorp geplaatst. Na verloop van tijd gaan ze vanzelf op in het landschap. Zo zijn al een aantal verdwenen. Het toeristenbureau van La-Charité-sur-Loire heeft een wandeltocht van 5 kilometer uitgezet die langs de meeste overgebleven werken voert.