Belvédère en valleien Sainte-Foy

Le Lézard Vert en Le Faucon Pélerin

21380, Messigny-et-Vantoux

Koele valleien, rotsachtige uitkijkpunten en frisse waterbronnen tijdens deze wandelroute van 5 of 8 kilometer door het natuurreservaat van Val Suzon.

Vertrekpunt route: Parking rechts van de D7 vanuit Messigny-et-Vantoux richting Val-Suzon, vlak voor het bord “Sainte-Foy”
Aantal kilometers: 5 of 8 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.
Vermijd deze wandelroute gedurende het jachtseizoen (half september tot eind februari), met name in de weekenden.

Val Suzon met z’n beboste hellingen biedt koele valleien, rotsachtige uitkijkpunten en frisse waterbronnen.

Hier is een wandelroute van 8 kilometer uitgezet door een uitzonderlijk, beschermd bosgebied. Die voert door de Combe de Saint-Fol, de Combe Charrière en de Combe Charbonnière en is genoemd naar Le Faucon Pélerin (de slechtvalk) die in dit gebied leeft.

De verkorte versie van deze route is 5 kilometer, heet Le Lézard Vert (westelijke smaragdhagedis) en gaat naar het Belvédère van Sainte-Foy. Vanaf dit plateau heeft men een adembenemend uitzicht over de vallei van de Suzon, hoewel de rivier door de vegetatie wordt onttrokken aan het zicht.

Het vertrekpunt, Sainte-Foy, is een gehucht aan de rivier de Suzon. In de 14e eeuw werd hier een kapel gebouwd en in de 15e eeuw een priorij met twee ronde torens die “het kasteel” werd genoemd. Ooit lagen hier de relieken van de heilige Foy die in de 3e eeuw op 13-jarige leeftijd in Agen werd vermoord omdat ze vasthield aan haar geloof. Tegenwoordig zijn het, in plaats van pelgrims, vooral natuurliefhebbers die dit gebied bezoeken om te genieten van het bijzondere landschap.

ROUTE:

Het eerste deel is voor beide wandelingen hetzelfde:

• Neem het pad dat bij de ingang van de parking omhoog loopt.
  • Op het kruispunt (post “Combe Charbonnière”) rechtsaf slaan.
  • Aangekomen op het plateau het stenen pad rechts nemen en gedurende 80 meter volgen.
  • Loop het bos weer in langs de lijn van een perceel.
  • Aangekomen bij de TDF-antenne is het mogelijk om op en neer naar het uitkijkpunt Sainte-Foy te lopen (10 minuten). Volg daarvoor het kleine pad dat onder de hoogspanningskabel door slingert en daarna naar links daalt (negeer het eerste pad naar links).
  • Vanaf de TDF-antenne omhoog wandelen en het pad boven de antenne nemen dat door het bos slingert.
  • Bij het stenen pad aangekomen, rechtsaf slaan. Volg dit pad gedurende 250 meter.

Vanaf hier gaan de wandelingen uit elkaar.

Vervolg route van 5 kilometer:

• Neem het pad naar rechts dat omlaag de Combe Charrière inloopt. U komt hier langs een bron.
  • Vlak voor de D7 het pad naar rechts pakken. Dat loopt parallel aan de D7 en brengt u weer terug op het vertrekpunt.

Vervolg route van 8 kilometer:

• Neem de onverharde weg rechtdoor en volg die gedurende 2450 meter.
  • Bij het bord “Belvédère et Combe Saint-Fol” het pad naar links nemen. Dat leidt naar het uitzichtpunt van Saint-Fol (ongeveer 500 meter).
  • Loop verder over het uitkijkpunt. U kunt er genieten van een weids panorama van Val Suzon.
  • - Daal af via de rotsachtige helling tot aan het kruispunt.
    Variant: er is ook een pad naar rechts om een stuk af te snijden, maar die afdeling is vrij steil
  • Neem rechts het pad dat afdaalt naar een andere kleine vallei. Loop verder, rechts, naar beneden tot aan de bron van Saint-Fol. De variant komt uit op dit punt.
  • Ga omlaag langs het pad dat gedurende 200 meter langs een weide loopt.
  • Vervolgens het pad nemen dat rechts omhoog gaat.
  • Bij de kruising rechtsaf slaan om de Combe Charrière te bereiken. Over dit pad stroomt water uit een kleine bron.
  • Vanaf de bron van de Combe Charrière over het uitgeholde pad terug omlaag lopen.
  • Vlak voor de afslag naar de D7 het pad naar rechts nemen dat langs de D7 terugvoert naar het vertrekpunt.

Deze wandelingen worden u aangeboden door het Office National des Forêts, het Franse Staatsbosbeheer.