Berzé-la-Ville: naar de rots Coche

71960, Berzé-la-Ville

Vanuit Berzé-la-Ville met z’n rijke erfgoed, over heiden naar de top van de 455 hoge rots Coche in een wandeling van 7,5 kilometer.

Vertrekpunt route: Parking tegenover het restaurant
Aantal kilometers: 7,5 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering.
Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Het plaatsje Berzé-la-Ville heeft een rijk erfgoed: Romaanse muurschilderingen in de Chapelle des Moines (Kapel van de Monniken), gipsovens, een kerk die deels in Romaanse en deels in Gotische stijl is gebouwd, de wasplaats van Vernay, de smeedijzeren kruisweg van de 455 meter hoge rots Coche, een merkwaardige put met twee niveaus in de hoek van een muur…

Behalve langs dit erfgoed, gaat deze wandelroute ook door een natuurgebied met heide en zeldzame planten.

ROUTE:
  • Vanaf de parking tegenover het restaurant van Berzé-la-Ville links de weg opgaan. Neem het tweede straatje naar rechts.
  • U loopt over een weggetje dat steeds smaller wordt, tussen de buxus, en houdt links aan bij de richtingspaal.
  • Na enkele tientallen meters, eveneens bij een richtingspaal, linksaf slaan naar “Montagne de la Fê”. Volg dit pad door de heide. De uitzichten over de vallei zijn prachtig en links is de rots Coche te zien.
  • Ongeveer 1,2 kilometer verder, op het kruispunt van paden, neemt u links het pad omlaag dat wordt omgeven door buxus en hazelnootstruiken en vervolgens een klein weggetje rechts.
  • Na de haarspeldbocht links de weg omhoog nemen naar de rots Coche. Het uitzicht is hier prachtig.
  • Pak bij het uitzichtpunt de weg pal naar het noorden. Die loopt parallel aan de weg waarlangs u bent gekomen.
  • Op de kruising rechtsaf slaan (het pad door de dichte begroeiing), daarna linksaf slaan en vervolgens het tweede pad naar rechts nemen.
  • De grasvlakte, die wordt omgeven door heiden, oversteken waarbij de omheining links van u ligt. Loop verder over het pad tussen de buxus en de eiken naar het dorp.
  • Ga naar rechts en vervolgens naar links over een stenen pad.
  • Passeer een hek van een boerderij en neem de weg naar rechts.
  • Bij het kruispunt, met het kasteel van Berzé-le/Châtel in zicht, linksaf slaan. Verderop rechtsaf gaan en rechtdoor lopen tot aan het weggetje.
  • Sla rechtsaf en meteen daarna linksaf. U komt op de Voie Vert. Verlaat die door links aan te houden voordat u arriveert bij la Croix Blanche (brug met houten slagbomen) in het gehucht Furtins.
  • Aan de overkant de weg omhoog volgen tot aan de Chapelle des Moines en Berzé-la-Ville.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau van Mâcon.