Champlost: Paden van de Wolven

Les Sentiers des Loups
Place du 14 Juillet, 89210, Champlost

Een wandelroute van 17 kilometer rondom Champlost. Wilde wolven komt u er niet tegen, maar misschien wel herten en zwijnen.

Vertrekpunt route: Place du 14 Juillet, Champlost
Aantal kilometers: 17 kilometer
Bijzonderheden:

De route is bewegwijzerd. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Tot in de 19e eeuw hadden de inwoners van Champlost de bijnaam “Wolven”. De inwoners van Brienon-sur-Armançon werden “Varkens” genoemd, van Bellechaume “Honden” en van Saint-Florentin “Ezels”.

De geschiedenis van Champlost gaat 70.000 jaar terug in de tijd: jagende Neanderthalers verbleven hier en lieten stenen resten en botten achter. Aan het begin van de middeleeuwen vestigden zich mensen op deze plek. Dat is af te leiden uit de aanwezigheid van een begraafplaats en een verdedigingsheuvel. Gelegen aan de route naar Parijs, kwam Champlost verder tot ontwikkeling.

Deze wandelroute, door en rond Champlost, voert u in het voorjaar langs gele velden met koolzaad. Het is een rustige weg die uitnodigt tot meditatie. Na het gehucht Vachy komt u in het Fôret d’Othe, het bos van Othe. dat op warme zomerdagen verkoeling brengt. Als u de paden van de Wolven volgt, kunt u met een beetje geluk herten of zwijnen zien. Een lange afdeling brengt u naar het gehucht Prunelles. Via het pad van de Romeinen, boven Mercy, komt u, via de gehuchten Vaudupuits en Chatton weer in de bewoonde wereld van Champlost.

Neem aan het einde van de route nog een kijkje in de 16e-eeuwse kerk van Champlost. Die is gewijd aan Saint-Vincent, hetgeen erop duidt dat dit vroeger een wijngebied was. Een groot deel van de kerk is in de 19e eeuw gerestaureerd.

ROUTE
  • Ga vanaf het plein richting Venizy. U loopt voorlangs de laatste restanten van het oude kasteel van Champlost. Het elegante Renaissance kasteel met z’n tuinen en grachten werd in 1831 verkocht. Daarna sloopten de omwonenden het gebouwen om de stenen elders te gebruiken. Er zijn nog twee stenen bruggen over, waarvan er één in slechte staat verkeert.
  • Na zo’n 300 meter neemt u de zandweg omhoog naar de akkers. Dan het eerste pad naar links pakken. U heeft hier uitzicht op het centrum van Champlost , de vallei, het Bos van Othe en het dorpje Montelard.
  • Aan het volgende pad naar links, ligt de wasplaats van En-Haut en het beekje van Bailly. U houdt echter rechtdoor. Steek de RD905 over tot aan het Saint-Vincent kruis. Saint-Vincent is de patroonheilige van de wijnbouwers. De volkscultuur was doordrenkt met religie. Op de drie kruisdagen, voor Hemelvaart, werden processies gehouden om God te vragen de oogst te beschermen.
  • Neem rechts het pad dat parallel aan de RD905 loopt tot aan de Chemin de Troyes (een weg met lichte stenen). Loop omlaag en sla bij het weggetje rechtsaf.
  • Na 200 meter het begroeide pad nemen en ongeveer 2 kilometer blijven volgen.
  • U komt bij een weggetje dat van de RD905 naar Prunelles gaat. Ga op dat punt rechtdoor naar het gehucht Vachy. Loop door het gehucht heen tot aan de Rue du Faubourg.
  • Pak het pad dat links omhoog gaat in de richting van het Bos van Othe. U heeft er uitzicht over Vachy. Voor de inwoners van Champlost was het bos eeuwenlang van groot belang. Het leverde hen stookhout, materialen om te bouwen en gereedschappen te maken, vruchten en paddenstoelen.
  • Loop het bos in en ga rechtdoor tot aan de kruising met een ander breed pad. Van daaraf nog steeds rechtdoor lopen tot aan het derde pad naar links (bosperceel nummer 4).
  • Dit pad is een verkenningsroute door het bos (wit pad). Volg dat en negeer onderweg een ander wit pad naar rechts.
  • Daal af via een steil paadje en ga dan rechtsaf naar het gehucht Prunelles (ongeveer 1 kilometer). Loop door het gehucht heen tot aan de vijver van Prunelles.
  • Ga een stukje omhoog via de weg naar links.
  • Neem het eerste pad naar rechts. Volg deze Romeinse weg gedurende 4 kilometer. U komt, langs het dorpje Mercy, in het gehucht Vaudupuits. Op de kruising steekt u over om door te lopen naar het gehucht Chatton.
  • Aan de andere kant van Chatton, komt u bij een pad naar rechts.
  • U loopt voorlangs een tennisbaan en gaat via het pad naar rechts verder naar de Rue du Clozeau. Aan de overkant staat het Saint-Louis kruis en rechts ligt de jeu-de-boules baan.
  • Pak de Rue du Clozeau om, rechts, bij de Rue de Gondonnerie te komen. Loop omlaag tot aan de kerk. Neem links de Ruelle de la Poste naar het Place du 14 juillet.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door Tourisme Serein & Armance.