Gehuchten Neuvy-Sautour

Circuit des Hameaux
Place du Château (plein bij het kasteel), 89570, Neuvy-Sautour

Een stevige wandeling van 20 kilometer langs alle gehuchten van de gemeente Neuvy-Sautour.

Vertrekpunt route: Place du Château (plein bij het kasteel)
Aantal kilometers: 20 kilometer
Bijzonderheden:

De route is bewegwijzerd. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De kerk van Neuvy-Sautour dateert uit de 15e en 16e eeuw. De hoofdbeuk, uit 1500, wordt nog altijd “de oude kerk” genoemd. Hij werd gespaard bij een brand in 1793 terwijl de later gebouwde apsis en dwarsbeuk toen grotendeels verloren gingen. De herstelwerkzaamheden startten pas in 1876. De aartsbisschop van Sens zegende de kerk in 1880 in. Sinds 1911 is het een historisch monument. De gebruikte kalksteen is fragiel en men hoopt dat de kerk, die het dorp z’n karakter geeft, nog lang behouden kan blijven. Het mooiste ornament is het kruis uit 1514 met de macabere voorstellingen: de paus, de koning, de advocaat, de ploeger… Ze zijn allemaal afgebeeld. Hun boodschap is dat de dood, ongeacht ieders sociale omstandigheden, uiteindelijk voor iedereen gelijk is. Het concept van gelijkwaardigheid voor de dood is zo met minimale middelen weergegeven.

De route voert ook langs de plek waar ooit het kasteel van Sautour stond. Het werd in de 14e eeuw gebouwd in de vallei. Volgens de archieven werd dit kasteel geflankeerd door zeven torens en brede, diepe grachten. Er was een façade met een bordes en twee haaks daarop staande vleugels. Via een ophaalbrug kwam men op de binnenplaats. Met het afnemen van de politieke macht van de Seigneurs, raakte het kasteel in verval. Tijdens de revolutie werd het verwoest. De grond werd verkocht. De locatie, genaamd Clos de Sautour, bleef echter lang zichtbaar in de vorm van een omheining. Rond 1987 verdwenen de laatste sporen van de grachten. De laatste sporen van de feodale tijd werden definitief gewist door akkers.

De Notre-Dame de l’Annonciation kerk in Beugnon was oorspronkelijk de kapel van een leprozerie die was gesticht door de Benedictijnen van het klooster van Franchevaux. De kerk, in laat Romaanse stijl, werd eind 12e, begin 13e eeuw gebouwd. Aan de noord- en zuidzijde werden in de 17e eeuw twee kapelletjes toegevoegd. De klokkentoren in Cluniacenzer stijl dateert uit 1805 en het koperen haantje uit 1988.

ROUTE
  • Verlaat het plein rechts, richting de kerk Saint-Symphoriën. U komt langs de fontein die wordt gevoed door een bron in Perthes. Ga daar tegenover, iets naar links, de Rue du Four in.
  • Neem de eerste weg naar links en ga vervolgens opnieuw linksaf. Boomgaarden aan weerszijden van de weg leiden naar de vallei.
  • Steek de departementale weg over om bij de kapel te komen. Die behoorde ooit toe aan het kasteel.
  • Ga linksaf naar de wasplaats die verborgen is achter een magnifieke treurwilg.
  • Vervolg de weg 200 meter en ga dan rechtsaf. U komt op een onverharde weg, de Petite Rue de la Cave. Loop langs het veld waar ooit een kasteel, het Château de Sautour, stond.
  • Bij de departementale weg aangekomen, gaat u linksaf. Volg 100 meter verderop de landbouwweg. Steek de spoorweg over en blijf rechtdoor lopen.
  • Ongeveer 100 meter voor een bosrand slaat u tussen de velden rechtsaf en daarna linksaf.
  • U komt langs de bijenkorven van een imker en gaat daarna rechtsaf. De weg leidt naar Beugnon. U passeert de kerk en houdt daarna rechts aan.
  • Na het kleine bruggetje gaat u linksaf en volgt u het stroompje.
  • Bij de kruising in het dorp enigszins links aanhouden en richting Saint-Florentin wandelen. U komt langs de watertoren (links), steekt opnieuw de spoorweg over en loopt door langs de velden.
  • Bij de splitsing gaat u linksaf en 300 meter verderop rechtsaf.
  • Aangekomen in Haut-Chainq, steekt u de N77 over. Vanaf het plein, Place Saint-Jean, gaat u verder via de Rue de Turny. U vervolgt de weg en laat de afslag naar Saint-Florentin en Turny links liggen. U komt bij een punt met een mooi uitzicht over Neuvy-Sautour en de omgeving.
  • Iets verderop gaat u via een weggetje links het bos in. Loop omlaag naar Les Maraux. Het weggetje komt vlakbij een bushokje uit op de departementale weg. Ga daar rechtsaf. U passeert een molen waar nog tot in de jaren ’90 meel werd gemaakt.
  • Aan het einde van het gehucht pakt u de omhoog lopende landbouwweg aan de overkant.
  • Aangekomen bij het bosje, slaat u rechtsaf om bij Courchamp te komen. Ga bij binnenkomst van dit gehuchtje rechtsaf en 100 meter verderop linksaf.
  • U komt uit op de departementale weg, ter hoogte van de watertoren. Ga daar rechtsaf en neem 100 meter verderop links de landbouwweg waarlangs hoogspanningsmasten staan.
  • Loop omlaag naar Boulay. U komt door het dorp en steekt de D112 over.
  • Volg ongeveer 100 meter de weg door het kreupelhout en steek daarna de brug over de Brumance over. Ga rechts om de was plaats heen en wandel weer omhoog, richting de top. Eerst komt u langs een bos aan de rechterkant en daarna langs een ander bos aan de linkerkant. U heeft opnieuw uitzicht op Neuvy-Sautour.
  • Sla linksaf voor een afdeling van zo’n 300 meter naar Courcelles.
  • Steek de N77 over. Daarna meteen linksaf slaan. De weg loopt langs omheinde velden. Aan het einde linksaf slaan en omhoog lopen.
  • Halverwege de helling slaat u nogmaals linksaf. Aangekomen op de nationale weg, gaat er rechts een steil paadje naar Neuvy-Sautour. Pak dat paadje.
  • Aan het einde van het paadje neemt u de weg aan de overkant. Loop om de kerk heen om weer bij het vertrekpunt uit te komen.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door Tourisme Serein & Armance.