Sormery: Bos van Othe

Circuit de la Fôret d’Othe
Rue au Bécat, 89570, Sormery

Een wandeling van 14 kilometer tussen bossen en boomgaarden in het Pays d’Othe.

Vertrekpunt route: Gemeenschappelijke zaal (salle communale), Rue au Bécat, Sormery
Aantal kilometers: 14 kilometer
Bijzonderheden:

De route is bewegwijzerd. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De route start in het centrum van Sormery, bij de gemeenschappelijke zaal. U bent er vlak bij de mooie kerk uit het begin van de 16e eeuw die een gotisch portaal heeft en veel beelden telt. De kerk is, via het gemeentehuis, op afspraak te bezichtigen. Het gemeentehuis, aan de Rue Janson 51, dateert uit 1894. Het heeft een balkon en een kleine klokkentoren. Net als alle andere mooie huizen in dit dorp (met binnenplaatsen, veranda’s, en stenen pilasters) getuigt het van de weelde die Sormery eind 19e eeuw kende. In 1844 woonden er 1.387 mensen.

Het gemeentelijke bos (156 hectare) maakt deel uit van het Fôret d’Othe, en omvat meer dan een derde van de oppervlakte van Sormery. Eikenbomen zijn er in de meerderheid, maar er groeien ook veel beuken, hazelnootstruiken en acacia’s. De flora en fauna zijn rijke en gevarieerd. Het bos bracht de omgeving rijkdom: er werd klei gewonnen waardoor de productie van bakstenen en dakpannen op gang kwam. Ook werd er houtskool geproduceerd. Verder leverde het bos hout voor de verkoop en voor het verwarmen van de huizen in de omgeving.

Aan het begin van de 20e eeuw werden stukken grond die moeilijk waren te bebouwen geleidelijk teruggegeven aan het bos. De namen van bospercelen verwijzen nog naar vroegere activiteiten die er plaatsvonden, zoals “Les Petits Pommiers d’argent” (de kleine appelboompjes van zilver). De productie van cider was lange tijd een belangrijke bron van inkomsten voor de landbouwers. Voor veel boeren betekende het een tweede oogst. Cider van het Pays d’Othe en de ratafia van deze cider worden nog altijd gewaardeerd. Deze dranken vonden hun weg onder andere naar het personeel van de grote graanboerderijen in de Seine-et-Marne.

Behalve een vrij steile klim aan het begin van de route, is dit een makkelijke wandeling. Zorg wel voor goede schoenen.

ROUTE
  • Vanaf de parkeerplaats rechts aanhouden. Vanaf deze weg komt u op de Chemin au Bécat. U passeert de fontein uit 1881 die het dorp van stromend water moest voorzien. Ga rechtsaf via het steegje, Ruelle au Bécat, omlaag naar de doorgaande weg.
  • Neem rechts de Rue Janson. Meteen erna linksaf slaan. U komt dan bij de oude wasplaats die typisch is voor eind 19e eeuw. Daarna een stukje terug lopen en rechts de Chemin de Brie Pierre pakken die naar het dal leidt. Uit de overloop van de bron van Sormery wordt het water voor het dorp gewonnen. Sormery ligt tussen de twee bassins (de Armançon en van de Vanne). Drie bronnen zorgen voor het drinkwater van Sormery, Boulay, Chainq en Germigny. De Guinant voorziet, via het aquaduct van Vanne, ook Parijs van water.
  • Vanaf de waterwinning volgt u de tamelijk steile weg omhoog door het bos. U komt dan in Haut de Vignes, bij de watertoren van La Tuilerie. De klim wordt ruimschoots beloond door het mooie uitzicht over het dorp en z’n omgeving.
  • Neem de weg links. Na een paar honderd meter komt u weer op de Chemin de la Grande Haie naar la Tuilerie. Eventueel kunt u een pauze nemen op de picknickplaats.
  • U passeert een jeu de boules baan en loopt langs een bosperceel. Neem links de weg langs het bos naar de D34.
  • Ga rechtsom de D34 op en na een klein stukje linksaf naar La Guette.
  • Links neemt u de weg door de velden die het Bos van Othe ingaat. Gedurende 2 kilometer overlapt deze wandeltocht de GRP du Cidre. Enkele appelboomgaarden herinneren nog aan het verleden toen cider uit het Bos van Othe bijzonder werd gewaardeerd en in vaten naar Parijs werd vervoerd. Geniet nog even van het mooie uitzicht over de vallei en de omliggende dorpen alvorens via de Bas Perthes af te dalen.
  • De route leidt u door velden en steekt daarna de D152 over.
  • U loopt langs het stroompje Tourbouily en komt dan op de D34. Aan de overkant gaat u verder, omhoog naar Le Chanois en Le Haut des Murs. Zo eindigt u de ronde om het dorp.
  • Via een smal paadje, langs tuinen die uitkomen op het kerkplein, arriveert u weer in het centrum.

Eventueel kunt u nog enkele honderden meters het Pad van de Ronde van Fays volgen. Een bord geeft het vertrekpunt in de Rue des Courrières, tegenover de kerk, aan. Rechts ziet u een mooi gebouw uit het eind van de 19e eeuw. Het was eerst een klooster, daarna een pastorie, en vervolgens een gîte (vakantiehuis). Bezoek aan het eind van de Rue du Petit Pré het kerkhof met twee steles, imposante kapelletjes en enkele tombes van de vrijmetselarij. Houd bij de uitgang van het kerkhof links aan om weer in de Rue au Bécat te komen.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door Tourisme Serein & Armance.

Foto: Office de Tourisme Serein & Armance.