Bellechaume: Bos en Hooghout

Chaumes et Futaies
Route de Mercy, 89210, Bellechaume

Een wandelroute van 9 kilometer door bossen en langs hooghout naar de 241 hoge top van de Chaillots.

Vertrekpunt route: Feestzaal, Route de Mercy in Bellechaume
Aantal kilometers: 9 kilometer
Bijzonderheden:

De route is bewegwijzerd. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Bellechaume (“mooi hooghout”) dankt z’n naam aan de bosrijke omgeving. In dit plaatsje komt u enkele bijzondere gebouwen tegen. Tegenover het gedenkmonument aan het begin van de wandelroute ziet u “le Château”, een groot herenhuis met de naam “Les Heures Claires”. Het werd in 1880 gebouwd door Charles Théophile Dubois, houtkoopman en burgemeester van het dorpje. Het gemeentehuis, uit 1890, was ooit een jongensschool en meisjesschool alsmede logement voor de onderwijzers. Het café-restaurant Cheval Rouge werd anderhalve eeuw geleden geopend. Op de eerste etage was een balzaal ingericht.

Als u het kerkhof bezoekt, ziet u links van de ingang de Saint-Loup zuil. De toenmalige kardinaal Louis de Bourbon-Vendôme, aartsbisschop van Sens, besloot in 1550 tot de bouw van de Sainte-Trinité kerk in Bellechaume. De kerk was in 1567 klaar. Het altaar en het reliëf van Saint-Hubert uit 1611 zijn historische monumenten. De Saint-Loup zuil heeft een kleine uitholling. Vroeger kon men daar een muntstuk vinden met een gekruiste draad voor de bescherming van een ziek kind door Saint Loup. Deze heilige was in de 7e eeuw aartsbisschop van Sens en bezat bossen en gronden in Bellechaume en Brienon-sur-Armançon.

Een bekende persoonlijkheid uit Bellechaume was professor León Gaston Ramon. De wandelroute voert langs zijn geboortehuis. De professor (1886-1963) studeerde dierengeneeskunde. Hij was lid van het Institut Pasteur waar hij werkte aan de productie van serums. Hij richtte zich vooral op immunisatie en deed in de jaren ’20 belangrijke ontdekkingen op het gebied van anatoxines. Dat leidde tot de productie van de eerste vaccins tegen difterie en tetanus. Voor zijn onderzoek ontving hij hoge Franse onderscheidingen.

Vanaf de 241 meter hoge top van de Chaillots (de Plutot) heeft u een magnifiek uitzicht over de omgeving. Mainard de Turny schonk het land van Plutot in 1153 aan de monniken van de Abdij van Dilo. Men bereikt de top via een pad waarover vroeger het vee naar het bos werd geleid om daar te gaan grazen. Men ziet er de vijver van Piteaux, die zelden leeg staat en eigenlijk uit verschillende vijvers bestaat. Volgens de overlevering stond hier ooit een schuur die was gebouwd door de monniken van de abdij.

Verderop komt u in de bossen met het hooghout. In 1552 werd, middels een transactie, een einde gemaakt aan een geschil over de gebruiksrechten voor deze bossen. Brienon-sur-Armançon kreeg 400 hectare toegewezen en Bellechaume 150 hectare. De scheiding grens wordt aangegeven door een sloot die toen is gegraven. Elk jaar wordt een deel van het hout verkocht aan de inwoners. Tussen dit bos en de vlakte ligt nog 260 hectaren aan bos dat is verdeeld over 260 particuliere bezitters.

ROUTE
  • Loop vanaf de feestzaal, Route de Mercy, in de richting van het dorpscentrum door de Rue Jean Moulin te volgen totdat u links bij het granieten gedenkmonument komt voor de 15 inwoners van Bellechaume die hun leven voor het vaderland gaven.
  • U gaat rechtsaf, de Rue Professeur Ramon in en passeert het gemeentehuis, het café-restaurant, de wasplaats uit 1848 en de fontein die wordt gevoed door een bron.
  • Sla rechtsaf. Via een klein weggetje komt u op de Rue Paul Bert. Houd dan rechts, richting de kerk, aan.
  • Loop verder langs de omheiningsmuur van de kerk. U komt achterlangs de pastorie die in dezelfde tijd als de kerk werd gebouwd. In 1617 werd de pastorie van een toren voorzien.
  • Neem na ongeveer 200 meter en weggetje naar rechts. Dat leidt naar het geboortehuis van professor Léon Gaston Ramon in de Rue du docteur Roux.
  • Sla linksaf, richting Prunelles. Na ongeveer 160 meter weer linksaf slaan en de Chemin de la Voie Creuse nemen.
  • U loopt omhoog tot aan de vijver van Piteaux op de top van de heuvel die het dorp domineert.
  • Ga vervolgens het bos in. Na ongeveer 800 meter rechtdoor te hebben gelopen, slaat u rechtsaf. Het pad voert gedurende 1 kilometer langs een kronkelende sloot die de bossen van Bellechaume en van Brienon / Armançon begrenst.
  • Aan het einde van de sloot neemt u rechts de Chemin de la Vallée des Maréchaut. Na 200 meter komt u aan de bosrand.
  • Loop 800 meter door tot aan de Route de Prunelles. Houd rechts aan tot aan de top. Ga dan naar links, richting Mercy via Fossé aux Vaches. Begin 17e eeuw was er een aantal molenaars gevestigd in Ray, een gehuchtje tussen Bellechaume en Mercy. De naam van de weg, Chemin du Moulin à Vent (Weg van de Windmolens) verwijst hiernaar.
  • Neem rechtsom de D69. Na ongeveer 100 meter linksaf slaan, richting de Avrolles. Dit stroompje mondt in het dorpje Avrolles uit in de Créanton.
  • Steek het stroompje over en ga rechtsaf, langs de waterzuivering en het racecircuit, weer terug naar Bellechaume. Al meer dan 60 jaar trekt het circuit elke 3e zaterdag van augustus een trouw publiek voor de Super Stock-Car races.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door Tourisme Serein & Armance.

Foto: Office de Tourisme Serein & Armance.