Vallei van de Cure (rechteroever)

La Vallée de la Cure
58230, Dun-les-Places

Een wandeling van 25 kilometer door de Vallei van de Cure naar de Rocher de la Pérouse. Vanaf deze rots heeft u een geweldig uitzicht over de Morvan.

Vertrekpunt route: Parking Mémorial 39-45, Dun-les-Places
Aantal kilometers: 25 kilometer
Bijzonderheden:  Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandelroute gaat over de rechteroever van de Cure naar de Rocher de la Pérouse. De Cure werd lange tijd voor houttransporten gebruikt. Van 1550 tot 1850 werden de gebouwen in Parijs verwarmd met hout uit de Morvan. Daarna schakelde de hoofdstad over op steenkool. De houthakkers kapten de uitgekozen bomen, verwerkten ze tot blokken met een lengte van 1,14 meter en een diameter van 15 centimeter, en stapelden die op. Daarna werd het hout op karren naar de havens voor de vlotterij gebracht. Dat waren weilanden aan de rand van beekjes en rivieren die naar de Seine leiden. De boomstammen liet men in de Morvan afdrijven waarna er in Clamecy houttreinen werden gemaakt. Het transport ging vooral via de Yonne en de Cure. Maar ook de zijtakken van beide rivieren werden benut, al naar gelang de bossen die werden geëxploiteerd.

De Rocher de la Pérouse biedt een geweldig uitzicht over de Morvan. U kunt er genieten van de wilde schoonheid van de Vallei van de Cure. Vanaf de rots is ook een deel van Dun-les-Places te zien. Hier vond op 23 november 1942 de eerste dropping van Engelse parachutisten plaats.

ROUTE
  • Ga vanaf de parking naar de kerk. Volg de Route du Vieux-Dun zo’n 150 meter en neem na het gemeentehuis het pad naar rechts.
  • Pak bij Champ-de-l’Etang het pad naar links en ga vervolgens rechts omlaag naar de Cure.
  • Via het kleine weggetje rechts komt u op de D6.
  • Ga linksom de D6 op. Steek de brug over en loop links verder over de D211.
  • Na 500 meter een pad naar links, door de vallei, nemen.
  • Op het kruispunt rechtsaf slaan. U komt dan op een breder pad. Verderop steekt u een pad over een loopt u rechts omlaag naar de D211.
  • Loop linksom de D211 op.
  • Na 400 meter de tweede straat naar links nemen. Wandel omlaag naar Moulin-de-Railly en blijf langs de Cure lopen. Op een gegeven moment buigt het pad af en loopt het over de helling omhoog.
  • Zorg dat u vlak voor de top het paadje links niet mist. Het is slecht zichtbaar, maar leidt naar de Rocher de Pérouse. Op deze rots vindt u een oriëntatietafel. Loop vervolgens weer terug naar het pad en vervolg dat.
  • Steek het weggetje over en loop rechtdoor omlaag. Het pad is hier slecht zichtbaar.
  • Ga, beneden gekomen, rechtsom de weg op. Blijf op dezelfde oever.
  • Neem na de picknickplaats het pad naar links. Het voert ongeveer 3,5 kilometer langs de rechteroever van de Cure.
  • Bij het Chalet het weggetje rechts omhoog volgen tot aan de bosweg.
  • Loop over de bosweg omlaag. U komt door Iles Ménéfrier en steek de Cure over via de brug links. Over de weg gaat u weer omhoog tot aan Chaume-aux-Renards.
  • Neem daar het pad aan de overkant van de weg. Omhoog blijven lopen, een kruising oversteken en dan afdalen naar het Meer van Rollets.
  • Steek het beekje over. Ga bij de kruising rechtdoor en ga omlaag de vallei in.
  • Wandel via het hoofdweggetje naar Vieux-Dun. Loop links door het dorp heen.
  • Op het kruispunt rechtsaf slaan en het weggetje volgen tot aan Bonaré. Onderweg komt u langs Champ Rebouleau.
  • In Bonaré het weggetje links aanhouden.
  • Op de kruising waar vijf wegen samenkomen neemt u de tweede naar rechts.
  • Ongeveer 50 meter na een gemarkeerde bocht naar rechts gaat u linksaf. Loop omlaag naar de Cure. U steekt een beekje over en passeert de molen van Plateau.
  • Vervolgens via deze route als op de heenweg weer teruglopen naar Dun-les-Places.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.