Rogny-les-Sept-Ecluses: Sluizen van Hendrik IV

Les 7 écluses d'Henri IV
Puisaye Tourisme
2 rue Gaspard de Coligny, 89220, Rogny-les-Sept-Écluses

Verken de omgeving van het Canal van Briare en Rogny-les-Sept-Écluses. Wandelroute van 9,8 kilometer.
Vertrekpunt route: Parking Rue Hugues Cosnier
Aantal kilometers: 9,8 kilometer
Bijzonderheden:

Nummer van de route: 72.
Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving of de Visorando app mee.

Het Toeristenbureau Puisaye Forterre heeft een bewegwijzerde wandelroute uitgezet om de omgeving van het Canal van Briare te verkennen. De route gaat langs een deel van het systeem dat het kanaal moest voeden met water. Op de terugweg wordt het oude tracé gevolgd naar de zeven sluizen van Rogny-les-Sept-Écluses.

• Met de rug naar de parking, gaat u naar rechts, het kanaal over. Na de brug neemt u de laan die omlaag gaat naar de voet van de sluizen. Het kanaal ligt dan aan uw linkerkant.
  • Loop bij de voet van de sluizen rechtdoor, langs het kanaal. Bij de kruising met de hoofdweg naar rechts afbuigen en de Rue André Henriat nemen. Laat de Rue Henri IV rechts van u liggen. Ga bij de volgende kruising de richting Breteau (Rue des Postillons).
  • Verlaat de hoofdweg en volgt rechts de richting Le Cottard. Negeer de volgende weg naar rechts. Bij de kruising erna rechts aanhouden. Blijf rechtdoor lopen.
  • Verlaat de hoofdweg. Houd rechts aan, richting La Brenellerie. In de hoek links, verscholen achter de begroeiing, is Le Calvaire de Sainte-Anne te zien. Vervolg de weg. De omheining ligt rechts van u.
  • Bij het Kasteel van de La Brenellerie (rechts) gaat de weg over in een zandpad. Blijf dat volgen. De watertoren laat u dan links liggen. Op 150 meter van de watertoren gaat u verder op de hoofdweg.
  • Neem, na de grote bocht, links het talud omhoog. U komt op de Rigole de Saint-Privé en volgt die tot aan Rondeau. Bij de kruising met de Pont Racault houdt u de greppel aan uw linkerkant. Doe dat ook bij de kleine stenen brug, de Pont de la Parisienne.
  • Loop door naar de Pont van Goujat.
  • Na het meertje, met de greppel aan uw linkerkant, ziet u een sluis. Vervolg het pad tussen de greppel en het meertje (Étang Neuf). Het is een ideale plek voor een picknick.
  • Ga langs de 4e brug (Pont de la Bousicauderie) zonder die over te steken. Blijf langs de greppel lopen. Neem de weg terwijl de greppel links van u ligt en het Étang Neuf rechts. Bij de punt des Révalleries (links) ziet u rechts een ponyclub. Blijf de weg parallel aan La greppel volgen.
  • U komt bij een silo. Hier heeft u een mooi zicht op de Rigole de Saint Privée die het kanaal voedt en de tracés van het oude en het nieuwe kanaal. Volg het oude kanaal aan de rechterkant. Voor de brug neemt u de meest linkse weg zonder de brug over te steken. Die komt weer terug bij de hoofdweg (de weg rechts is privé).
  • Na 300 meter gaat u rechtsaf en daarna links de hoofdweg op. Blijf op de weg die parallel aan het oude kanaal ligt (de wegwijzers naar rechts zijn ruiterroutes). U komt over een platte brug en blijft rechtdoor lopen. Na de elektriciteitsleiding negeert u de weg naar rechts.
  • Rechts van de weg staat een oude myriameter. Na het bos nog altijd rechtdoor blijven lopen. U komt dan bovenaan de zeven sluizen uit. Daar heeft u een prachtig uitzicht over het dorpje Rogny. Loop omlaag met de sluizen links van u. Na de grote kastanjeboom loopt enkele tientallen meters omhoog om de weg rechts te nemen. Steek de brug over en ga rechtsaf. Dan bent u weer bij de parking.