Druyes-les-Belles-Fontaines: Vallei van Druyes

Ferme de Blin – Vallee des la Druyes
89560, Druyes-les-Belles-Fontaines

Vanaf de restanten van het oude kasteel loopt u een route van 10,5 kilometer door de groene vallei van de Druyes.

Vertrekpunt route: Parking kasteel Druyes-les-Belles-Fontaines
Aantal kilometers: 10,5 kilometer
Bijzonderheden:

Bewegwijzerde route (nummer 51). Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Vanaf de restanten een middeleeuws kasteel wandelt u naar het stadje dat is gebouwd tussen een oud, gedeeltelijk drooggelegd, moeras en een klif. De groene vallei steekt af tegen de kalksteen waarop de ruïne van het kasteel ligt.

Het kasteel stamt uit de 12e eeuw. Het heeft een vierkant grondplan, zonder donjon. De buitenmuren met hun versterkingstorens en de imposante poort, die de hoofdingang moest verdedigen, staan nog overeind. Ooit was dit kasteel het verblijf van de graven van Auxerre en Nevers.

In het lager gelegen stadje kunt u de mooie Romaanse Saint-Romain kerk bezoeken en een kijkje nemen bij de wasplaats. Op deze route komt u veel bronnen tegen. Het water is hier echter niet drinkbaar.

ROUTE
  • Neem, via de stadspoort, de weg richting het kasteel. Loop rechts langs het kasteel. Vervolgens loopt u omlaag naar een klein weggetje.
  • Blijf afdalen om bij Place Jean Bertin uit te komen. Ga daar naar links en vervolgens naar rechts.
  • Via de brug wandelt u naar de andere kant van de Druyes. Volg de weg tot aan de kerk.
  • Pak voor het gemeentehuis het voetgangerspad naar rechts (Chemin des Sources).
  • Voor een uitspanning aan uw linkerkant, neemt u de weg omhoog door een begroeid terrein.
  • Vergeet niet om een blik te werpen op het meer. Halverwege, bij het eerste pad, gaat u naar links.
  • U komt bij een oude spoorweg. Sla daar linksaf. U passeert een viaduct en heeft aan beide zijden een mooi uitzicht.
  • Aan het einde steekt u de D104 over. Deze asfaltweg gaat al snel over in een pad dat links om het voetbalveld loopt en uitkomst op de D148.
  • Ga rechtsaf de D148 op. U loopt omlaag.
  • Waar de hagen stoppen, houdt u in een scherpe bocht links aan.
  • Loop het scherpe paadje omhoog naar een breder en gestabiliseerd pad. Sla daar rechtsaf. Via dit pad komt u bij de Ferme de Blin.
  • Sla, tussen de restanten van de oude brug, linksaf. Laat de bron en het bassin links liggen en houd rechts aan.
  • Bij de kruising van de vier wegen, ter hoogte van een huis, slaat u linksaf.
  • Neem de brug over de rivier. U komt op de D73.
  • Ga rechtsom de D73 op.
  • Na 150 meter linksaf slaan. Negeer de zijwegen naar links.
  • Op de kruising met een asfaltweg gaat u links en meteen rechts in de richting van Fontenailles. Negeer de Rue des Roussiotes links van u. Wandel verder over de Rue des Grandes Chenevières.
  • Bij de splitsing twee keer achter elkaar linksaf slaan tot aan een plas met een oude drinkplaats links van u.
  • Ga de Rue des Railly in noordwestelijke richting. Aan het einde gaat u over een pad door het kreupelhout omlaag. U bent dan in de Vallei van Morin.
  • Sla linksaf. Negeer het pad naar rechts. Loop via het brede pad omhoog tot aan de rand van bos. Verlaat dit bos en ga verder tot aan een dubbele kruising van zes wegen.
  • Neem de derde weg naar rechts en volg die gedurende een kilometer.
  • Op de kruising rechtdoor lopen, richting het reservoir dat half in de grond ligt.
  • Bij de D104 linksaf slaan.
  • 50 meter verderop het zandpad naar rechts nemen. Dat brengt u terug naar de parking van waaruit u bent vertrokken.

Deze wandeling wordt u aangeboden door Puisaye Tourisme.