Verzet van Fiottes

Le Maquis des Fiottes
58230, Moux-en-Morvan

Wandelroute van 7 kilometer die voert naar de gedenkplaat van het Verzet van Fiottes.

Vertrekpunt route: Kerk in Moux-en-Morvan
Aantal kilometers: 7 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De route start bij de Saint-Denis kerk in Moux-en-Morvan. Dit gebouw uit de 15e eeuw, in Renaissance stijl, werd in de 19e eeuw gerenoveerd. Vervolgens gaat u naar het Bos van Fiottes door tussen Ouroux-en-Morvan en Moux-en-Morvan voor een deel een dwarsverbinding van de GRP Tour du Morvan te volgen.

Na ongeveer 3 kilometer komt u bij de gedenkplaat van het verzet van Fiottes. De verzetsstrijder Joseph Pelletier, medeoprichter van het Verzet van Bernard (Ouroux-en-Morvan) verborg in juli 1943 vier weigeraars van verplichte tewerkstelling (Service du Travail Obligatoire) in dit bos. Na enkele verplaatsingen naar omliggende bossen kwamen ze op 14 februari 1944 terug naar deze plek. De volgende dag vonden collaborateurs het kamp en werden de vijf mannen gedood.

In de omgeving ziet u ook veel kerstboomplantages. Moux-en-Morvan was de bakermat van deze bedrijfstak die rond 1930 ontstond. Momenteel is de Morvan de grootste producent van kerstbomen in Frankrijk met een kwart van de nationale productie. Dat komt neer op ongeveer 1 miljoen sparren en 1.500 hectaren aan plantages.

ROUTE
  • Volg bij de kerk de geel met rode bewegwijzering van de GRP Tour de Morvan. U wandelt omhoog in de richting van Montsauche-les-Settons.
  • Steek de D21 over. Neem de weg omhoog naar het bos. Voor de laatste huizen gaat u rechts omhoog. Bij de eerstvolgende splitsing rechtdoor blijven lopen.
  • Na ongeveer 2 kilometer gaat u links omhoog.
  • Vervolgens rechtsaf slaan en de gele bewegwijzering volgen. Ga nogmaals rechtsaf.
  • Na de steile afdeling loopt u rechts verder omlaag.
  • Om bij de gedenksteen van het Verzet van Fiottes te komen, pakt u links het pad omhoog en slaat u meteen weer rechtsaf.
  • Daarna weer hetzelfde pad terug nemen en verder afdalen.
  • Sla linksaf en wandel langs het huis. U komt op een asfaltweg en volgt die omlaag tot aan Chassagne.
  • Sla rechtsaf. De weg loopt omlaag naar de D121.
  • Ga rechtsom de D121 op en sla daarna weer meteen rechtsaf.
  • Na 250 meter neemt u links de zandweg boven Moux-en-Morvan.
  • In het dorp slaat u rechtsaf. Vervolgens meteen links omlaag lopen naar de kerk.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.