Verzet van Chaumard

Le Maquis de Chaumard
58120 58120 Chaumard, 58120 Chaumard

Wandeltocht van 10 kilometer naar het verzetskamp van Chaumard dat op 31 juli 1944 werd vernietigd.

Vertrekpunt route: Tegenover de kerk van Chaumard
Aantal kilometers: 10 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandeltocht brengt u naar het verzetskamp van Chaumard. Onderweg komt u langs de Saint-Pierre bron waar tot aan het midden van de 20e eeuw processies werden gehouden om de regen aan te roepen.

Iets verderop volgt u een stukje de grote wandelroute door de Morvan (GR Pays); een ronde van 220 kilometer, over de heuvels en langs de grote meren, om dit enorme massief van graniet te ontdekken. Misschien een uitdaging om toe te voegen aan uw bucketlist?

Na even te hebben geproefd van de GR, loopt u over de Mont Paronciaux (574 meter) en de Mont Montamy (597 meter) naar het verzetskamp van Chaumard. Dit kamp werd in de vroege ochtend van 31 juli 1944 omsingeld door de vijand. De verzetsstrijders werden in hun slaap overvallen: 22 mannen kwamen om. Vier werden er gevangen genomen en gedeporteerd. Het kamp, dat nog maar net was opgericht door Marcel Lemaître en Alexandre Octave, werd volledig vernietigd en verbrand.

De route gaat verder naar het gehucht Pierre Sèche waar nog een olierosmolen is te vinden. Ooit waren er in de Morvan veel oliemolens die werden aangedreven door een rad of een mechanisme met trekdieren. Hier werden noten gemalen en verwerkt tot notenolie voor gebruik in de keuken of, in vroegere tijden, voor de verlichting.

ROUTE
  • Neem tegenover de kerk de weg omhoog naar Fontaine Saint-Pierre.
  • Volg de GRP (gele en rode bewegwijzering).
  • Na het gehucht Quatre Vents gaat de GPR verder over een pad naar rechts. Volg dat pad ongeveer 2 kilometer.
  • Vlak voor de weg verlaat u de GRP en gaat u rechts omlaag. Volg de gele bewegwijzering.
  • Bij de kruising rechtdoor omhoog lopen over het breedste pad.
  • Vlak voor het beekje rechts het pad omlaag lopen. De afdaling is vrij steil. U komt dan bij het verzetsmonument.
  • Bij de herinneringssteen de weg naar rechts nemen.
  • Hervat de weg die naar rechts gaat. U komt bij Huis Bernard weer op de GRP.
  • Volg de GRP tot het punt waar u eerder omhoog ging naar Quatre Vents.
  • Daar, in omgekeerde richting, de route van de heenweg volgen om weer te arriveren op het punt van vertrek.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.