Verzet van Bernard

Maquis Bernard
58230, Ouroux-en-Morvan

Wandelroute van 11 of van 19 kilometer naar het belangrijkste verzetskamp van de Morvan.

Vertrekpunt route: Station van Coeuzon (11 kilometer) of gemeentehuis (19 kilometer) van Ouroux-en-Morvan
Aantal kilometers: 11 of 19 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandeltocht neemt u mee naar het belangrijkste verzetskamp van de Morvan, de Maquis Bernard. Het werd in 1943 opgezet. In september 1944 telde het 1.200 mannen en vrouwen.

In de bossen waar u doorheen loopt, met name tussen Coeuzon en het gehucht La Verrerie, was een geheim leger actief dat bestond uit verzetsstrijders, Engelse parachutisten van de Special Air Service (S.A.S.), en agenten van de generale staf van het Verzet van de Nièvre. Er werd een groot kamp opgeslagen, inclusief een veldhospitaal met mobiele chirurgische hulppost, een gevangenis (in het oude station van Coeuzon), hutten voor de verzetsstrijders, S.A.S.-kamp, markeringen voor parachutevelden, en een Frans-Brits kerkhof.

Met behulp van uw verbeeldingskracht, de voorzieningen ter plekke en de gedenkborden voelt u de geschiedenis van deze mensen die in stilte streden voor het vrijheidsideaal dat ze deelden. Door de activiteiten van dit verzetskamp was Ouroux-en-Morvan in de zomer van 1944 prefectuur van de Nièvre. Dit deel werd immers eerder bevrijd dan de rest van het departement.

ROUTE
  • Neem vanaf het gemeentehuis van Ouroux-en-Morvan de D12, richting Planchez. Op de kruising van de wegen naar Planchez en Chaumard pakt u aan de overkant de weg die omhoog loopt.
  • Bij de volgende kruising gaat u linksaf naar Coeuzon. In dit gehucht volgt u de weg naar rechts, door het dorp heen.
  • Aan het einde van het dorp neemt u de weg richting Pont du Chalaux. Houd rechts aan tot het oude station van Coeuzon. Dus in de bocht niet het pad door het kreupelhout nemen, want dat gaat terug naar Ouroux.
  • Vanaf het station van Coeuzon volgt u de GRP (gele en rode bewegwijzering) die het bos in gaat.
  • Na ongeveer 1 kilometer pakt u het pad met de gele bewegwijzering dat voor u ligt. Steek twee maal een stroompje over in de buurt van een gereconstrueerde hut van het verzet. Als u hier rondkijkt, ziet u de plekken waar hutten hebben gestaan.
  • Houd rechts aan en volg de bosweg.
  • Na ongeveer 1 kilometer slaat u linksaf. U passeert de plek waar de ziekenboeg van het kamp stond. Wandel verder tot aan de D37. Daar was op 24 juni 1944 een hinderlaag gelegd.
  • Ga linksom de D37 op.
  • Iets verderop slaat u linksaf, richting La Verrerie. Volg de GRP-route tot aan het meertje (Etang de la Passée) en het Frans-Britse kerkhof. De 27 graven worden goed onderhouden en van bloemen voorzien.
  • Na het kerkhof volgt u de gele bewegwijzering. Voor de parking van het verzetskamp slaat u linksaf, richting Savelot.
  • Indien u de route van 11 kilometer volgt, slaat u bij de eerste huizen linksaf, richting station van Coeuzon. Voor de route van 19 kilometer gaat u bij de eerste huizen rechtdoor. U wandelt door Savelot en Huis Guyard.
  • Steek de Chalaux over en ga na de brug rechtsaf.
  • Na 100 meter gaat u linksaf, richting Plessis. Loop door Plessis.
  • Bij de kruising met de D12 pakt u het pad dat voor u ligt naar Ouroux-en-Morvan. Dan komt u weer terug bij het vertrekpunt.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.