Steen van Boron

La Pierre à Boron
58230, Planchez-en-Morvan

Wandeling van 12 kilometer langs de kerstboomplantages van de Morvan naar de Steen van Boron waaraan een legende is verbonden.

Vertrekpunt route: Gemeentecamping Renard in Planchez-en-Morvan
Aantal kilometers: 12 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandeling voert langs de vele kerstboomplantages van de Morvan. Planchez-en-Morvan is één van de grootste producenten van sparren. Het thema van deze wandeling is echter de Steen van Boron die in het gelijknamige gehucht staat.

Volgens de legende woonde een zeer vrome vrouw met haar zoon in een hutje naast deze steen. Elke dag stopte ze voor de steen om er te bidden. Op Palmzondag kwam er, terwijl ze aan het bidden was, een gevleugelde slang, een Wyvern, voorbij. De steen en de aarde trilden. Vervolgens opende de steen zich. Er verscheen een grot, gevuld met rijkdommen. De vrouw ging naar binnen, legde haar kind op een vat, en pakte zoveel goud als ze kon om mee te nemen naar haar hutje. Toen ze terugkwam bij de steen om nog meer te halen, was die weer dicht. Haar kind was in de grot opgesloten. De vrouw gooide al het goud in het brandnetels. Ze kwam elke dag terug om te bidden bij de steen. Een jaar later opende de steen zich opnieuw zodat de vrouw haar kind weer kon meenemen. Toen de steen zich sloot, kwam de gevleugelde slang nogmaals voorbij. Voor een moeder is haar kind meer waard dan al het goud van de wereld.

ROUTE
  • Neem bij de uitgang van de camping het weggetje rechts (rode bewegwijzering) dat vrij steil omlaag loopt.
  • Sla na 200 meter rechtsaf. Bij de kruising het weggetje naar rechts pakken. Het daalt licht af en wordt daarna vlak.
  • Op het kruispunt links aanhouden. Na een lichte afdeling kunt u rechts genieten van een mooi uitzicht op het gehucht Planchot.
  • Op 50 meter vanaf de top slaat u rechtsaf. Loop gedurende 500 meter omlaag.
  • Bij het oude huis weer rechtsaf slaan. Verder afdalen en het stroompje oversteken.
  • Loop in het gehucht gedurende 200 meter omhoog. Dan linksaf slaan.
  • Na 200 meter linksaf slaan, omlaag lopen en de D37 oversteken.
  • Houd rechts aan en loop gedurende zo’n 400 meter door het bos omlaag tot aan de rivier La Montagne.
  • Steek de rivier over. Ga dan rechtsaf en vervolgens linksaf. U wandelt ruim 3 kilometer over het grote massief met naaldbomen. Onderaan het gehucht Boutenot heeft u links een mooi uitzicht.
  • Neem, wanneer u Boutenot binnenkomt, het pad naar rechts. Het gaat door het bos met loofbomen naar de Steen van Boron, een zeer grote rots rechts van het pad.
  • Ga linksaf en daarna rechtsaf. Het pad voert langs kerstboomplantages. Volg het gedurende 1 kilometer.
  • Houd dan rechts aan tot het pad dat leidt naar Moulin de la Presle. Dat is een mooie molen die op afspraak kan worden bezocht.
  • Sla linksaf en loop omhoog naar Planchez. De camping, het vertrekpunt, ligt aan de andere kant van het dorp.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.