Alligny-en-Morvan: Pad van de Legendes

Le circuit des légendes
58230, Alligny-en-Morvan

Een wandeling van 7 kilometer langs een aantal bijzondere plekken in de omgeving van Alligny-en-Morvan.

Vertrekpunt route: Plein voor de kerk van Alligny-en-Morvan
Aantal kilometers: 7 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandeling voert langs een aantal bijzondere plekken in de omgeving van Alligny-en-Morvan.

Ten westen van het dorp ziet u het Château d’Alligny dat uit de 12e eeuw stamt. Het werd gebouwd door Hugues d’Alligny bij zijn terugkeer van een kruistocht. Vervolgens komt u vlak langs Fontaine-Saint-Hilaire; een heilige plek doordat het water uit deze bron mensen zou genezen van koorts.

In het gehucht Réglois vindt u het gelijknamige kasteel. Aanvankelijk lag het op een heuveltje, de Butte de Chambard, boven het gehucht Marnay. In 1438 werd het verwoest door de “Ecorcheurs”, een roversbende die op militaire wijze was georganiseerd en het gebied onveilig maakte tijdens de heerschappij van Karel VI en Karel VII. Het kasteel werd aan het begin van de 17e eeuw herbouwd door Charles Brouillard.

Neem even pauze als u boven het gehucht Bel Air bent aangekomen. U zult vast genieten van het geweldige uitzicht over de Vallei van de Ternin en de naburige gehuchten. Bij helder weer kunt u er tot aan de Mont Blanc kijken.

Vervolgens komt u nog lans de Pierre au Loup, een steen in de vorm van een stoel. De overleveringen vertellen dat de wolf, op de uitkijk naar een prooi, hier ging zitten. Het laatste deel van de wandeling voert u langs Teureau Brunot, een natuurgebied dat van belang is voor de ecologie, flora en fauna.

ROUTE
  • Vanaf de kerk richting Pierre Ecrite (D516) aanhouden.
  • Na 250 meter, waar Teureau Brunot begint, rechtsaf slaan in de richting van Marnay. Volg dit weggetje zonder het gehucht (rechts van u) in te lopen.
  • Sla op de kruising linksaf.
  • Op de splitsing rechts aanhouden en door Réglois lopen.
  • Na het kasteel, het meertje en de wasplaats slaat u op de top linksaf.
  • Op het kruispunt gaat u rechtdoor. Dat is het pad rechts van het kruis.
  • Sla, bij de vertakking naar vier paden, linksaf.
  • Ga linksaf de weg op. Na een klein stukje rechts het smalle pad nemen.
  • Na ongeveer 100 meter de weg te hebben gevolgd, slaat u linksaf en vervolgens meteen rechtsaf (richting Bazolles).
  • U komt weer op de D516 en keert terug naar het vertrekpunt.

Deze wandelroute wordt u aangeobden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.