Onlay en rondom Niault

Tour de Niault
58370, Onlay

Een wandeltocht van 10 kilometer vanuit Onlay, om Niault heen, met mooie uitzichten over de Morvan. Ook komt u langs een bijzondere bron.

Vertrekpunt route: Place du 8 Mai 1945 in Onlay
Aantal kilometers: 10 kilometer
Bijzonderheden:

Rode bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Als u nog maar net op weg bent, ziet u al de Fontaine de la Bonne Dame. Volgens de legende bevond deze bron zich oorspronkelijk bij de koorafsluiting van de kerk. Met Hemelvaart werd hier een processie gehouden. In een bepaald jaar stopte het water plotsklaps met stromen. Men hoorde een gebulder onder de grond. De gelovigen volgende het mysterieuze geluid en dat bracht hen bij deze plek. De bron had z’n oorspronkelijke plek verlaten omdat een slager er z’n gereedschappen had gewassen…

Verderop ontdekt u de geweldige uitzichten over heuvels van de Morvan. Onlay ligt op slechts enkele kilometers afstand van de drie hoogste toppen: de Haut Folin (901 meter), de Mont Preneley (885 meter) en de Mont Beuvray (821 meter).

De wandelroute loopt om het gehucht Niault heen. Daar stond ooit een kasteel. Aan het begin van de 20e eeuw was er ook een fabriek op steenkool met zo’n 20 werknemers, metaalovens, cilindrische ketels en teerverzamelaars.

Het tweede deel van de tocht volgt gedurende 5 kilometer de GR de Pays, de 220 kilometer lange Tour du Morvan. U eindigt de wandeling onder het bescherming biedende beeld van de Heilige Maagd met Kind.

ROUTE
  • Neem op het vertrekpunt het kleine straatje dat tussen twee huizen door omlaag loopt.
  • Op het kruispunt rechtsaf slaan. Vervolgens na het meertje linksaf slaan.
  • Op de kruising het pad naar links pakken. Vervolgens opnieuw links aanhouden.
  • U komt voorlangs een jachthut en neemt het pad rechts.
  • Houd op de kruising links aan. U loopt langs het park met wilde zwijnen.
  • Ga op het kruispunt naar links.
  • Pak op de kruising rechts de weg omhoog. Verderop gaat u rechtsaf en daarna linksaf.
  • U komt bij een pad. Ga daar linksaf en meteen nog een keer naar links.
  • Bij de kruising houdt u links aan.
  • Steek de weg over en ga aan de overkant rechtdoor.
  • Op het kruispunt rechtsaf slaan en vervolgens op de bergkam opnieuw naar rechts.
  • Pak vlak voor de weg het pad naar links. Steek de weg over en vervolg de route via het pad aan de overkant.
  • Bij de kruising linksaf slaan.
  • Bovenop de col neemt u het pad links. Vervolgens links aanhouden en meteen daarna rechts.
  • Verderop het pad naar links pakken. Daarna rechtsaf slaan naar de weilanden.
  • Negeer een pad rechts. U komt weer op de weg. Ga daar naar links en pak dan na enkele meters het pad naar rechts. Vervolgens links aanhouden.
  • Steek de weg over en loop naar de het beeld van de Maagd van Onlay. U passeert de versperring en neemt de weg naar links. Volg die om weer terug te komen bij het vertrekpunt.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.