Naar de Top van de Mont de la Justice

Boucle de la Justice
58140, Lormes

Wandeling van 10,7 kilometer naar de top van de Mont Justice met een prachtig uitzicht over de Morvan en de vallei van de Yonne.

Vertrekpunt route: Camping Etang du Goulot in Lormes
Aantal kilometers: 10,7 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs heeft een wandeling uitgezet naar de top van de 470 meter hoge heuvel Mont de la Justice.

De wandeling start bij het oude stationnetje voor het treintje dat tussen Corbigny en Saulieu reed. Dit boemeltje, met drie tot vier wagons, vervoerde dagelijks mensen, dieren (runderen, pluimvee), hout, kalk en steen door de Morvan. Het duurde vijf uur om de afstand van 80 kilometer af te leggen.

Na drie kilometer bereikt u het hoogste punt van de wandeling: de Mont de la Justice op de westelijke grens van de Morvan. Links ziet u de heuvels van de Morvan. Voor u neemt het reliëf af. Daar ligt de Vallei van de Yonne, genoemd naar de rivier die er doorheen kronkelt.

Tijdens de afdaling passeert u het gehucht Maladrerie. De naam herinnert aan de plek, buiten de versterkte muren, waar ooit de mensen met pest werden verzorgd.

Vlak bij het eindpunt van deze wandeling loopt u langs het Meer van Goulot. Als u nog energie heeft, kunt u om dit meer heen lopen (1,5 kilometer). Onderweg wordt, middels QR-codes, uitleg gegeven over de bomen langs het meer.

ROUTE
  • Loop langs de camping en neem aan het einde van de weg het pad naar links. Dat leidt naar de D6.
  • Op de D6, bij de Grange Billon, rechtsaf slaan.
  • Op de dijk van het meertje links aanhouden.
  • Ga linksaf, de asfaltweg op. Na een klein stukje rechtsaf slaan en dat pad gedurende 1 kilometer volgen.
  • Bij het kruis rechts de weg op gaan en doorlopen tot aan de D944.
  • De D944 oversteken. Volg het kleine weggetje, dat overgaat in een pad, tot aan de D42.
  • Ga rechtsaf en volg de D42 tot aan de volgende kruising.
  • Neem een weggetje naar links. Volg de borden “La Justice”.
  • Loop omhoog tot aan de oriëntatietafel. Daar heeft u een mooi uitzicht over de vlakte van de Nivernais.
  • Een pad links voert u naar het weggetje waarover u omhoog bent gelopen. Onder aan dat weggetje gaat u rechtsaf omlaag naar Maladrerie.
  • Na de eerste huizen pakt u rechts de Chemin de Richâteau. Een stukje na het laatste huis ligt links een smal pad dat afdaalt naar de weg. Sla linksaf en na 20 meter rechtsaf.
  • Steek de departementale weg over. Aan de overkant pakt u, rechtdoor, de weg die omlaag loopt. Na 1,5 kilometer het stroompje oversteken en vervolgens een stukje rechts om het water lopen heen lopen. Houd richting Chevigny aan.
  • Neem de weg naar links. Sla meteen daarna linksaf. Na 700 meter komt u op de D170.
  • Ga linksom de D170 op.
  • Na ongeveer 400 meter ziet u rechts een bosweg. Volg die eerst door het bos en daarna door de velden.
  • Bij de kruising de weg rechts nemen. Die komt uit op de weg naar Croix Chatain.
  • Ga rechtsaf en wandel langs het depot. Via de oude spoorweg bereikt u het vertrekpunt.