Monsauche-les-Settons: Houtvlotterij

La Boucle du Flottage
58230, Montsauche-les-Settons

Neem een kijkje in het gebied van de houtvlotters. Wandelroute van 14 kilometer.

Vertrekpunt route: Toeristenbureau Lac des Settons
Aantal kilometers: 14 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Het vertrekpunt van deze wandeltocht, het Maison des Grands Lacs, was vroeger het huis van de ingenieurs en van de bewakers. Het bood eerst onderdak aan de bouwmeesters en daarna aan de verantwoordelijken voor de bewaking van de dam. Neem in elk geval een kijkje bij de stuwdam. Hij is 271 meter lang en 20 meter hoog.

De dam werd gebouwd om de watertoevoer vanuit de Cure, een zijrivier van de Yonne, te reguleren. De Yonne is op haar beurt een zijrivier van de Seine. De beheersing van het water in de Morvan moest overstromingen van de Seine in Parijs voorkomen en de houtvlotterij vanuit de Morvan mogelijk maken. De gebouwen in Parijs werden in zo’n 300 jaar lang warm gestookt met hout uit de Morvan.

Bij Gouloux kunt u eventueel een kleine omweg maken langs de Klompenmakerij van Marchand en de bekende waterval van de Morvan, de Saut de Gouloux. Het tweede deel van de route voert door de gehuchten Nataloup, Palmaroux en Champgazon. Dat waren havens voor de houtvlotterij. Hier werden de boomstammen op elkaar gestapeld voordat ze in te water werden gelaten. De terugweg loopt door de vallei van de Cure die vanwege de moerassige velden en veengronden is uitgeroepen tot Natura 2000 gebied.

ROUTE
  • Loop vanaf de parking van het Maison des Grands Lacs omlaag naar de weg. Ga linksaf, richting stuwdam.
  • Na restaurant Les Terrasses (aan de linkerkant gelegen) neemt u het pad steil omhoog naar links. Volg de wegwijzers van de GR13 (rood en wit).
  • Loop door tot aan de weg. Steek die over en ga rechtdoor.
  • Als het weggetje ophoudt, neemt u het pad naar rechts. U loopt door het gehuchtje Crots de Fonteny. Houd vervolgens het breedste pad aan.
  • Bij de D292 links richting Gouloux volgen.
  • Eventueel kunt u hier de GR13 naar rechts aanhouden voor een bezoek aan de klompenmakerij en de waterval van Gouloux. Dat is een omweg van ongeveer 1,5 kilometer.
  • Verlaat de GR13. Op het pad links aanhouden (gele bewegwijzering).
  • Bij de volgende kruising rechtdoor gaan. Bij de tweede kruising linksaf slaan en vervolgens rechtdoor omhoog lopen.
  • Vervolgens een klein beetje naar links afbuigen en de hoofdweg omhoog volgen.
  • Iets voor Palmaroux rechtsaf slaan. Bij het volgende kruispunt nogmaals rechtsaf slaan.
  • Neem de weg naar links en vervolgens de weg rechts.
  • Nogmaals links aanhouden. Na Champ-Gazon ook weer de rechts naar links nemen.
  • Op het kruispunt rechts omlaag lopen over een dienstweg.
  • De weg naar links pakken. Kort daarna rechts de weg aanhouden die omlaag gaat. Volg die tot aan het punt van vertrek.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.