Naar de top van de Haut-Folin

Boucle des trois Bornes
58430, Arleuf

Een wandelroute van 7 kilometer naar de top van de Haut-Folin, de hoogste "berg" van de Morvan.

Vertrekpunt route: Parking van Préperny (D500)
Aantal kilometers: 7 kilometer
Bijzonderheden:

Rose bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Dit is een korte wandelroute over de Haut-Folin om de belangrijkste kenmerken van deze heuvel te ontdekken. Onderweg staan palen met (Franstalige) uitleg. Vanaf het Meer van Préperny in het veengebied gaat de wandeltocht naar het hoogste punt van Bourgondië. Onderweg ziet u verschillende bosomgevingen.

ROUTE
  • Neem tegenover het chalet van Préperny het pad naar rechts. Loop omhoog tot aan het kruispunt na het stroompje.
  • Sla op het kruispunt linksaf. Dit is de weg die naar de mast van de Haut-Folin leidt. Links ziet u eerst een veengebied en daarna bremstruiken.
  • Wandel het bos in. Bij de splitsing linksaf slaan. U loopt dan op een klein weggetje onder de sparren.
  • Ter hoogte van de borden voor het langlaufen (aan uw linkerkant) gaat neemt u rechts de omhoog lopende boslaan in zuid-zuidoostelijke richting.
  • Steek een weg met kiezels over. U arriveert bij een T-splitsing.
  • Houdt rechts aan. De weg, die behoorlijk omhoog loopt, brengt u naar de top van de Morvan (901 meter).
  • Steekt het kleine weggetje over. Aan de overkant gaat u over de GR®13 rechtdoor in west-zuidwestelijke richting. Daal, via een steil pad met stenen, de helling af tot u bij een brede bosweg komt.
  • Op de kruising linksaf slaan en de brede bosweg gedurende 76 meter volgen.
  • Aan het begin van de bocht, links van de bosweg, neemt u het pad naar rechts. Dat leidt naar de parking van Préperny.
  • Eventueel kunt u om het Meer van Préperny heen lopen om het elfendorp te bekijken. Dat is verborgen in een eeuwenoude boom.

Deze wandeling wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.