Fou de Verdun

58230, Lavault-de-Fretoy

Een wandeltocht van 10 kilometer door het het mooie gebied rondom Lavault-de-Fretoy.

Vertrekpunt route: Voor de kerk, 68 Pré des Planches, Lavault-de-Fretoy
Aantal kilometers: 10 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De route start bij de Saint-Martin kerk die aan het eind van de 19e eeuw is gebouwd. Voor de Franse revolutie bestond de gemeente nog niet en vielen de bewoners onder de parochie van Planchez.

Vlak na het vertrekpunt komt u langs het gehucht Pierre à Culot. Volgens de etymologie en de overleveringen, lag hier een grote steen (“pierre”) waaromheen de geesten van de niet gedoopte kinderen kwamen dansen. De “culot” was het laatst geboren kind dat niet voldoende kracht had om de rest te volgen.

Na zo’n drie kilometer arriveert u in Fretoy. Die naam kreeg de gemeente bij de stichting in 1792, alvorens in 1885 Lauvault-de-Fretoy te worden.

Aan de andere kant van de D37 komt u in Fou de Verdun. Hier stond een heilige beuk (“foyard in dialect), genoemd naar de nabijgelegen oude neolithische nederzetting Verdun. De beuk, die generatie na generatie opnieuw werd geplant, is in 1980 vervangen door een eik.

Het tweede deel van de wandeling biedt tal van doorkijkjes naar het omliggende landschap. Bij de omweg via een bos, ziet u het Kasteel van Montmartin dat in 1873 is gebouwd.

ROUTE
  • Houd tegenover de kerk links aan en daarna meteen rechts. U loopt voorlangs het kerkhof.
  • Na het bord Huis-Vache buigt u licht af naar links. Neem het kleine weggetje omhoog naar de D294.
  • Pak de weg links van D294 en blijf die volgen tot aan het waterreservoir van Frétoy.
  • Houd dan het kiezelachtige pad rechts aan tot aan de weg.
  • Steek de D37 over en ga aan de overkant rechtdoor om in Foy de Verdun te komen. Loop omlaag tot aan de rivier.
  • Steek de rivier over en ga rechts verder. Wandel rechtdoor tot aan de D37. Let op dit punt goed op: hier komen verschillende routes met gele wegwijzers samen.
  • Steek de D37 over. Neem de weg aan de overkant en ga rechtdoor omhoog.
  • Bij de gemeenteweg linksaf slaan.
  • Na zo’n 600 meter nogmaals linksaf slaan. U volgt het pad langs de velden.
  • Vervolgens gaat u aan de overkant verder en loopt u omlaag naar de rivier.
  • Steek de rivier over en wandel weer omhoog.
  • Op de kruising van drie wegen houdt u de middelste aan. Daal weer af naar de rivier. Steek die over en volg het pad tot aan de weg.
  • Ga linksaf de weg op en daarna rechtsaf om weer terug te komen op het punt van vertrek.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.