Bruggen van Pierre-Perthuis

Les ponts de Pierre-Perthuis
58200, Saint-Père

Naar de rivier de Cure en de zes meter hoge natuurlijke brug van Pierre-Perthuis. Wandelroute van 13,9 kilometer.

Vertrekpunt route: Kerk van Saint-Père
Aantal kilometers: 13,9 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering.
Bij nat weer kunnen de wandelpaden glad zijn.
Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De wegen ten zuiden van Vézelay leiden door wijngaarden en dorpen naar de rivier de Cure, oude bruggen en de prachtige zes meter hoge natuurlijke brug van Pierre-Perthuis. Het Regionaal Natuurpark Morvan heeft in deze omgeving een wandeltocht uitgezet door de plaatsen Saint-Père, Foissy-lès-Vézelay, en Pierre-Perthuis.

1. Ga tegenover de kerk van Saint-Père naar rechts, richting Pierre-Perthuis.
    Loop langs het gemeentehuis tot aan het oorlogsmonument. Ga dan rechtsaf (Chemin de la Fontaine). Bij het herenhuis, voorlangs, rechtdoor. Na de wasplaats de steenachtige weg omhoog nemen. Bij de splitsing rechtsaf slaan. Na 800 meter komt u bij een klein kruispunt.
  2. Houd links aan en loop omhoog langs het kreupelhout. Vanaf de top rechtdoor afdalen; daarbij liggen de wijngaarden rechts van u. Beneden in de vallei gaat u weer omhoog naar Foissy. Bij aankomt in het dorp naar rechts aanhouden. U loopt dan pal naar het zuiden. Via de D53 komt u bij de laatste huizen.
  3. Na de duiventoren, middenin een weiland links, slaat u linksaf (Rue du Lait). Zodra u bij een weg naar rechts komt, pakt u de korte weg er tegenover. Na 700 meter de brede weg links nemen tot aan Pierre-Perthuis. Steek de weg over en ga de Rue de la Poterne (D353) in. Na de oude poort komt u aan de voet van de toeren.
  4. Loop omlaag via het pad rechts, voor de toren. Steek de oude brug over en ga rechts langs de Cure 700 meter omhoog tot aan de ruïnes van een molen.
  5. Na 90 meter het omhoog lopende pad naar linksnemen. Dat komt uit op een weg met stenen. Sla linksaf en loop omhoog naar het plateau. Boven gaat u opnieuw naar links en bereikt u de asfaltweg vlakbij het oorlogsmonument; u ziet dan 100 meter naar links, boven de oude Romeinse brug, de huidige brug over de Cure.
  6. Houd rechts aan tot het kruispunt. Eventueel kunt u halverwege links het weggetje op en neer lopen naar de Roche Percée (heen en terug 1,5 kilometer). U komt in Précy-le-Moult. Bij aankomst in het dorp op het plein linksaf slaan (D353). Vervolg de weg 100 meter.
  7. Bij de poort van een huis gaat u linksaf het zandpad in dat omlaag gaat naar de weiden en akkers. Steek de D53 over en loop door tot de camping van Saint-Père. Via de weg links bereikt u het dorp. Steek de brug naar links over. Dan rechtsaf de Rue de Mairie inslaan om weer terug te komen bij de kerk.