Dun-les-Places: Brug van Saulieu

Boucle du Pont de Saulieu
58230, Dun-les-Places

Wandelen door de Morvan vanuit het in de oorlog zwaar getroffen Dun-les-Places naar de brug van Saulieu. Een route van 9 kilometer.

Vertrekpunt route: Kerk van Dun-les-Places
Aantal kilometers: 9 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

De wandeltocht begint bij de Sainte-Amélie kerk die destijds door de burgemeester, Marie-Augustin Xavier Feuillet (voormalig marineofficier en kaper onder Napoleon) is geschonken aan de inwoners van Dun-les-Places. De bouw van de kerk duurde zeven jaar (1844-1851).

Dun-les-Places is een martelaarsdorp uit de Tweede Wereldoorlog. Het werd getroffen door drie dagen van terreur (van 26 tot en met 28 juni 2944). Er is een monument geplaatst voor de 27 slachtoffers van deze trieste dagen. Het gedenkteken vertelt over de tragische gebeurtenissen.

Vervolgens gaat u naar de Pont de Saulieu waar u de rivier kunt oversteken. Ooit maakte die deel uit van een oude Romeinse weg en later van de nationale weg tussen Saulieu en Corbigny. Daarna loopt u bijna drie kilometer langs de Cure, een sensationele rivier voor wildwatersporten. De Cure had gedurende drie eeuwen ook een belangrijke rol bij het transport van stookhout naar Parijs, namelijk vanaf het midden van de 16e eeuw tot het midden van de 19e eeuw.

Terwijl de rivier links van u ligt, komt u rechts langs het domaniale bos van Breuil-Chenue. Daar bevond zich een grote granietgroeve. Het graniet dat er werd gewonnen is onder andere gebruikt voor de bouw van de kerk van Dun-les-Places en voor de stuwdam van het Meer van Settons.

Voor het laatste stukje van de wandeling, verlaat u het pad langs de Cure. U loopt richting de rots van Montal, een plek voor ervaren klimmers. Daarna keert u terug bij het vertrekpunt.

ROUTE
  • Met de rug naar de kerk gaat u naar links.
  • Neem, bij het huis in de bocht, de weg naar rechts. Vervolgens komt u op de D236.
  • Steek de kruising over en ga aan de overkant rechtdoor. Volg deze weg tot aan Croix des Sérolles.
  • Loop door het gehucht en neem daarna links de weg die omlaag gaat.
  • Bij de Brug van Saulieu linksaf slaan en langs de Cure blijven lopen.
  • Ga linksom de D6 op en volg de wegwijzers van de GR13 (rood en wit).
  • Op het kruispunt van Montal, bij het chalet, slaat u linksaf.
  • Rechts, richting Moulin du Plateau, aanhouden. Volg de GR13 naar links door het bos.
  • Op de kruising de GR13 verlaten. Volg weer de gele bewegwijzering en ga naar links.
  • Vervolg de weg ongeveer 1 kilometer tot Champs de l’Etang.
  • Sla rechtsaf. U komt op de weg naar Dun-les-Places die u terugvoert naar het vertrekpunt.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets & Grands Lacs.