Arleuf: Bos van de Koning, Haut-Folin

Boucle de Bois du Roy
58430, Arleuf

Een wandeling van 11 kilometer over de Haut-Folin, door het Koningsbos, naar de hoogste top van de Morvan.

Vertrekpunt route: Parking van Préperny – D500 ten zuiden van Arleuf
Aantal kilometers: 11 kilometer
Bijzonderheden:

Rode bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze wandeltocht biedt u de gelegenheid om het westelijke deel van dit massief te verkennen.

Bij het Meer van Préperny, in het veengebied, staan borden met uitleg over de omgeving. Na een kleine, vrije steile, klimtocht bereikt u de top. Ook daar wordt uitleg gegeven over het reliëf, het klimaat, het bos en de heuvels van de Morvan. Vervolgens is er een vrij steile afdaling. U komt dan op een landweg en vervolgens op een asfaltweg die naar de parking “Pré du Massé – P3” leidt.

Daarna gaat de wandeling verder via de bosweg La Rosée, boven de vallei van de Yonne. Hij voert door bemoste en geurende sparrenbossen. Onderweg steekt u het riviertje La Proie over. Dat behoort tot het netwerk van waterwegen die werden gebruikt voor de houtvlotterij. De wandeling eindigt op het pad van de Fontaine Ronde. Daar kunt u de veengebieden, heiden en weilanden tegen een beboste achtergrond bewonderen.

ROUTE
  • Neem tegenover het chalet van Préperny de omhoog lopende weg naar links.
  • Steek het riviertje over. Bij het kruispunt houdt u links aan. Die weg leidt naar de mast van de Haut-Folin. Links van u ligt een veengebied en daarna een stuk met bremstruiken.
  • Loop het bos in. Bij de splitsing links het paadje nemen dat onder de sparren loopt.
  • Ter hoogte van de borden voor het langlaufen (links van u) gaat u naar rechtsaf. Dat is de boslaan in zuid-zuidoostelijke richting die omhoog loopt.
  • Steek een pad met kiezels over. U komt op een T-splitsing.
  • Houd rechts aan. De weg stijgt fors naar het hoogste punt van de Morvan (901 meter).
  • Steek het weggetje over ga aan de overkant rechtdoor. Dat is de GR®13 in oost-zuidoostelijke richting.
  • In het bos daalt u flink af over een steil en kiezelachtig pad totdat u bij een brede bosweg komt. Op het kruispunt linksaf slaan en verder blijven dalen. Aan het einde van de weg passeert u een versperring.
  • Op de T-kruising gaat u naar rechts. U neemt er het asfaltweggetje.
  • Na zo’n 200 meter, bij een geel bord, verlaat u de weg. Pak daar het pad naar links. U steekt opnieuw de Proie over en loopt aan de overkant verder.
  • Voor de weg gaat u links het pad op dat naar een klein asfaltweggetje leidt. Pak dat weggetje naar links.
  • Op het volgende kruispunt volgt u rechts de weg naar Glux-en-Glenne. Daal met een bocht naar links af. Parking P3 ligt dan voor u.
  • Voor de parking, met een scherpe bocht, een pad naar rechts inslaan. U loopt omhoog tot aan de bosweg van La Rosée (2e weg naar rechts; de boslaan oost-west op de IGN-kaart ligt iets achter dit kruispunt).
  • Voor een bocht naar links verlaat u deze weg. Houd rechts aan. U loopt over een begroeid pad waarvan het spoor duidelijk is te volgen.
  • Bij de volgende kruising rechts een brede bosweg nemen tot aan de kruising met een andere weg.
  • Op die kruising linksaf slaan. Na enkele meters een scherpe bocht naar rechts nemen. U komt op een pad dat hol loopt en wordt overkapt met bomen. Volg dit oude pad dat naast de weg (rechts van u) ligt.
  • Aangekomen bij een nieuwe bosweg, slaat u linksaf. Die weg brengt u weer terug naar de parking van Prépergny.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Morvan Sommets et Grands Lacs.