Ternant en omgeving

Autour de Ternant
Place de l'Église, 58250, Ternant

Route van 11 kilometer, vanaf de kerk met de bijzondere altaarstukken, over beboste heuvels en het vredige platteland.

Vertrekpunt route: Kerk van Ternant
Aantal kilometers: 11 kilometer
Bijzonderheden:  Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze route vertrekt bij de eenvoudige Romaanse Saint-Roch kerk van Ternant. Die verdient een bezichtiging vanwege de twee bijzondere altaarstukken uit de 15e eeuw, geschonken door Philippe en Charles de Ternant (ridders van het Gulden Vlies).

De altaarstukken zijn juwelen van de Vlaamse religieuze kunst. Ze bestaan elk uit een centraal paneel van gesneden, beschilderd en verguld hout en vier houten beschilderde panelen (twee zijpanelen en twee bovenpanelen).

Het oudste altaarstuk stelt episoden voor uit het einde van het leven van de Maagd. Het retabel van de Passie maakt indruk door zijn omvang (5,45 m x 2,38 m) en door de prachtige voorstellingen. Het is gewijd aan het lijden van Christus en toont de scènes in de Hof van Olijven / Gethsemane, de kruisiging, de graflegging en de afdaling in Limbo/ het voorgeborchte van het hiernamaals, en de verrijzenis.

ROUTE

1. Loop vanaf de kerk het pad omlaag naar Coneuf. In plaats van de weg te volgen, neemt u daar het pad links. Pak de D183 naar links gedurende 150 m, dan het pad naar rechts, en de D30 naar rechts gedurende 250 m.

2. Neem de weg rechts. Die leidt naar Les Devants. Daar de weg links pakken tot aan het kruispunt.

3. Steek de weg over, loop langs het kruis en ga rechtdoor naar Lenteur. Als u het gehucht uit bent, gaat u omhoog het bos in.

4. Sla bij de splitsing linksaf, loop 200 meter door het bos en neem dan het pad aan de linkerkant gedurende 1,5 km.

5. Ga links omlaag langs het bos. Bij de T-splitsing gaat u naar rechts en komt u bij Le Grand Satenot. Hier heeft u een mooi uitzicht over het coulisselandschap van de Nivernais en de Bourbonnais. Neem de D30 naar links.

6. Sla rechtsaf en volg het pad gedurende 500 m. Ga naar links richting Petit Satenot.

7. Op het kruispunt neemt u de weg aan de overkant in de richting van Les Brûlés. Vlak voor dit plaatsje gaat u linksaf de weg omlaag. Bij de splitsing rechtdoor lopen. U komt bij het Croix de Biche. Vervolg de weg rechtdoor, via Les Sablons naar Ternant.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Rives du Morvan.