Kapel Saint-Lazare

Place des Promenades, 58210, Varzy

Een wandeling van 11,4 kilometer langs de kapel van een leprozenkolonie uit de 12e eeuw.

Vertrekpunt route: Varzy, Place des Promenades
Aantal kilometers: 11,4 kilometer
Bijzonderheden:  Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Varzy ligt aan de pelgrimsroute naar Santiago-de-Compostella. In de middeleeuwen ontving het plaatsje veel pelgrims. Lepra kon er zich gemakkelijk verspreiden. Aan het eind van de 12e eeuw werd een paar kilometer buiten het plaatsje een leprozenkolonie gesticht. De mensen die lepra hadden woonden in kleine houten huisjes. Ze werden verzorgd door monniken. Van de kolonie resteert enkel nog de kapel die aan de heilige Lazarus is gewijd. Het portaal van de kapel is in de 16e eeuw vernieuwd.

De kapel is ook bereikbaar door op de N151 vanuit Varzy (richting La-Charité-sur-Loire) linksaf te slaan en het bospad een stukje te volgen.

Route
  • Vanaf de Place de Promenades de D105 naar rechts, richting Parigny-la-Rose, aanhouden. Wanneer u Varzy uit loopt, verlaat u de weg en neemt u het pad naar rechts tot aan de tweede kruising. Ga daar rechtsaf.
  • Het pad buigt naar links en loopt zo’n 400 meter langs de spoorlijn. Steek rechts de spoorlijn over en loop verder over het pad door de velden.
  • De D977 oversteken. Vervolg de wandeling aan de overkant. U komt bij de Saint-Lazare kapel.
  • Neem een scherpe bocht naar rechts.
  • Bij het kruispunt rechts gedurende 300 meter de weg omlaag aanhouden. Dit is de route vanuit Vézelay naar Santiago-de-Compostella.
  • Pak de weg links omhoog en steek de N151 over. Aan de overkant volgt u de oude Gallo-romeinse weg met stenen. Die leidt naar het dorpje Oudan.
  • Neem de straat naar rechts. Loop rechts omhoog tot aan de kerk.
  • Vervolgens twee keer linksaf gaan en de weg naar rechts volgen. U komt bij het oude meer voor de houtvlotterij.
  • Loop om het meer heen. De weg naar links aanhouden. Vervolgens links het bos in klimmen.
  • Volg de bosweg naar rechts gedurende 1 kilometer.
  • Ga rechts naar beneden via het pad dat hol loopt.
  • De weg 200 meter volgen en dan, in de bocht, de weg naar links nemen. Vervolgens rechtsaf slaan.
  • Steek de weg over. Aan de overkant loopt u omlaag.
  • Loop onder de spoorbrug door. Neem de Rue du Chapître naar links.
  • U passeert de wasplaats/drinkplaats en arriveert op de Place de l’Eglise.
  • Via de Rue Delangle, naar rechts, komt u weer terug op de Place des Promenades.