Vallei van de Dragne vanuit Villapourçon

Circuit de Rangère Villapourçon
Place de l’Église, Villapourçon, 58370, Villapourçon

Ontdek het Meer van Rangère, de Waterval van Dragne en de Vallei van de Dragne met deze wandelroute van 15 kilometer.

Vertrekpunt route: Bij de kerk in Villapourcon
Aantal kilometers: 15 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Vanaf de heuvels van de Haut-Morvan stromen de kleine beekjes omlaag over de steile hellingen om samen te komen in het Meer van Rangère dat drinkwater levert. Een kilometer verderop, na de waterval van Dragne die zo’n 10 meter hoog is, opent het landschap zich naar het keteldal van Villapourçon. De brede vallei met landbouw wordt gedomineerd door hoge heuveltoppen. De Vallei van de Dragne is een Natura-2000-gebied met een bijzondere ecologie die door landbouw- en bosbouwactiviteiten van de mens is gevormd.

In het bovenste deel van de vallei vindt u veenachtige wetlands met vleesetende planten (zonnedauw), kleine beekjes met rivierkreeftjes en bergbeukenbossen. Lager op de hellingen liggen, in een goed bewaard gebleven coulisselandschap, weiden die soms nat en soms zeer droog zijn. Het zuurstofrijke, snel stromende en koude water van de stroompjes is gunstig voor de voortplanting van de forel, donderpad en beekprik. De Dragne is soms ook een broedplaats voor de zeeprik, een grote migrant die het goede milieu van de Morvan weet te waarderen.

ROUTE

• Neem, met uw rug naar de kerk, rechts de weg omhoog naar het kerkhof.
  • Ga, via het kleine weggetje, links om het kerkhof en blijf omhoog lopen. Boven gekomen, slaat u rechtsaf.
  • Loop bovenlangs door Les Marceaux en ga richting Regevaux. U volgt een pad dat afdaalt naar het kreupelhout, steekt een beekje over en gaat daarna weer omhoog.
  • In de bocht naar rechts pakt u, rechtdoor, het kleinste pad omhoog.
  • Op het kruispunt links aanhouden. U komt bij het Château des Moines (kasteel van de monniken) uit de 19e eeuw. In de bocht naar rechts blijft u rechtdoor lopen via een stijgend pad door het kreupelhout.
  • Bij de weg nog 50 meter rechtdoor gaan en dan linksaf slaan. Na Haut du Chêne loopt u door tot aan de weg.
  • Sla, bij de weg, 2 keer achter elkaar rechtsaf om het gehucht Carré la Rose te bereiken. Volg dan het pad omlaag naar Rangère.
  • Op het kruispunt gaat u rechtsaf. Na 200 meter neemt u links een pad langs het meertje van Rangère. Loop naar de andere kant van dam en neem daar de weg rechts naar beneden.
  • Volg aan de overkant, gedurende 200 meter, de D18 naar beneden. Pak dan links het pad dat langs de weg loopt en uiteindelijk weer op de weg uitkomt. Ga door tot aan de eerste huizen van Dragne.
  • Via de weg links naar beneden lopen. Na 70 meter nogmaals linksaf slaan. U volgt gedurende 1,2 kilometer de GR® de Pays Tour du Morvan. Het pad gaat dwars door de vallei van de Dragne en voert naar het dal.
  • Bij de loodrecht stromende beek, via het pad rechts, omlaag lopen. Steek de Dragne weer over en loop omhoog naar La Pompie.
  • Bij de weg rechtsaf slaan. Na 50 meter, in de bocht, het pad naar rechts pakken.
  • Bij de splitsing rechts aanhouden en daarna rechtsaf slaan naar het bos waar u de Waterval van Dragne kunt bewonderen. Loop via dezelfde route weer terug omhoog.
  • Sla rechtsaf en ga rechts de D18 op. Na 50 meter het pad naar links nemen.
  • Bij de kruising voor de weg gaat u links naar beneden. Steek de weg naar Sous les Pierres over en vervolg de afdaling.
  • Vlak voor de weg slaat u rechtsaf.
  • Ga rechts de weg op. Na 200 meter neemt u links het begroeide pad omhoog naar Villapourçon.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Rives du Morvan.