Rond de Mont Touleur

Autour du Mont Touleur
58370, Larochemillay

Een wandeltocht van 13,5 kilometer vanuit het pittoreske middeleeuwse dorpje Larochemillay om de Mont Touleur heen.

Vertrekpunt route: Tegenover de kerk van Larochemillay
Aantal kilometers: 13,5 kilometer
Bijzonderheden:

Gele bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee.

Deze granietrots overzag ooit de oude Romeinse weg die Bibracte met de Loire verbond. Hij steekt 100 meter boven de Vallei van de Roche uit. In de oudheid was hier een Gallo-Romeinse nederzetting (oppidium). Zijn naam, Rupes Militis (rots van de soldaat) dankt hij aan zijn strategische positie. Op de top staat een zeer oud kasteel.

Het pittoreske dorpje Larochemillay, met smalle straatjes en huizen uit de 15e en 16e eeuw, is één van de weinig in de Morvan dat z’n middeleeuwse structuur heeft behouden. De inwoners werden in de 13e eeuw bevrijd door hun Seigneur. In de 15e eeuw kregen ze toestemming om een versterkte omheining te bouwen. Daarvan is, naast het dorpscafé, nog een torentje te zien. Larochemillay zou de belangrijkste gemeente van het kanton worden.

Tijdens het jaarlijkse jazzfestival in mei staat het dorp in het teken van de economische activiteiten. In de jaren 50 telde het nog een vijftigtal ambachtslieden en handelaren. De inwoners van het dorp hechten eraan om de gevels van hun huizen te decoreren op een wijze die herinnert aan de tijd dat er nog een werkplaats, handelszaak, café of herberg was gevestigd. Ontdek de meer dan 3.000 gereedschappen en voorwerpen van volkskunst in het museum “Outils et Traditions” (gereedschappen en tradities) op het kerkplein.

ROUTE

• Vertrek tegenover de kerk, bij het voormalige huis van de kasteelbeheerder uit de 19e eeuw, waarin tegenwoordig een eenvoudige overnachtingsgelegenheid (gîte communal) is gevestigd. Loop rechts over het kleine weggetje (GR® 13) omlaag naar de D37.
  • Linksom de D37 volgen. Loop beneden voor de boerderij van Treux langs. Via de brug de Roche, die door de weilanden kronkelt, oversteken.
  • Neem de D27 naar rechts, richting Château-Chinon.
  • Na 80 meter, tegenover het huis met een oud uithangbord van Café Bouillot, pakt u links het pad dat onder de bomen loopt. Het voert omhoog naar de Mont Touleur (582 m) en gaat er dan omheen.
  • Bij het kreupelhout gaat u naar rechts en vervolgens naar links.
  • Neem de D192 naar links.
  • Na 60 meter neemt u rechts het brede pad dat omhoog loopt. In het bos blijft u rechtdoor lopen. Negeer verderop een pad naar rechts..
  • Bij de splitsing verlaat u de GR® 13 en houdt u links aan.
  • Na het naaldbos, op de kruising van paden, eerst rechtsaf en vervolgens linksaf (richting Fraichots) slaan. Dit was een belangrijke plaats van het Verzet in de Morvan. Passeer de ruïnes voorlangs en volg het pad omlaag naar het monument.
  • Steek de D192 over en ga verder over het pad aan de overkant. De weg loopt omlaag naar de huizen van Bouchet. Daar volgt u het weggetje naar links. Dat gaat over een bergpas, daalt vervolgens, en komt uit op een splitsing.
  • Houd rechts aan. Loop over het terrein van de boerderij van Maulot en ga verder over een zandpad. Via het kreupelhout voert het pad omhoog.
  • Bij het Croix aux Liards gaat u omlaag via het pad dat iets links van het kruis ligt. Het komt uit op een weg. Daar ziet u een ander kruis; het Croix Sainte-Adelaïde.
  • Ga linksom de weg op. U loopt over het erf van een boerderij, passeert de kapel van Saint-Gengoult (beschermheer van mensen met een overspelige partner) en komt uit op de D27.
  • Steek de D27 over en neem de Chemin de Vannoise tot aan het kruispunt.
  • Sla linksaf naar het dorp Larochemillay. U ziet er mooie burgerhuizen uit de 15e tot de 18e eeuw, de toren en versterkingen van een oud middeleeuws kasteel, en het Kasteel De la Roche dat in privébezit is.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau Rives du Morvan.