Romeinse weg naar Cormot

Le circuit de Saint-Antoine par la voie Romaine
21340, Cormot-le-Grand

Een wandelroute van 6 kilometer langs wijngaarden, kapelletjes en mooie uitzichten. Gaat deels via een oude, waarschijnlijk Romeinse, weg.

Vertrekpunt route: Tussen Cormot-le-Grand en Cormot-le-Petit bij het bushokje
Aantal kilometers: 6 kilometer
Bijzonderheden:

Met bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee. Loop deze route niet in het jachtseizoen (van september tot en met februari).

Een route die voert langs enkele kapelletjes. De 14e-eeuwse Saint-Antoine kapel (Cormot-le-Grand) is, om het verkeer niet te hinderen, een paar meter verplaatst. De Saint-Pierre kapel (Nolay) uit de 16e eeuw heeft een klokkentoren in de vorm van een ui en behoorde ooit toe aan een ziekenhuizen en een leprozerie.

Onderweg heeft u mooie uitzichten over de plaatsjes Cormot en Vauchignon en over het keteldal Cirque du bout du Monde. Ook ziet u de “Falaises de Cormot” de klifwanden die door klimmers worden gebruikt. Wie naar de top wil, kan ook de wandeling Keteldal – Het einde van de Wereld maken.

Na P123 gaat de wandeling een stukje over een oude weg. De sporen in de rotsen zijn in de Merovingische tijd gemaakt om op dit lastige traject de karrenwielen te geleiden. De weg is echter ouder en dateert waarschijnlijk uit de Romeinse of Gallische tijd.

De wijngaarden langs deze route zijn van de Hautes Côtes de Beaune.

ROUTE:

• Vanaf de parking, via de D111e, richting Nolay aanhouden. Na zo’n 50 meter rechtsaf slaan en de Cosanne oversteken.
  • Circa 10 meter verderop links een paadje langs een stroompje volgen. Dat komt uit op een weg. Rechts staan een kruis en een standbeeld van Saint-Dominique. Samen met de toren op de binnenplaats zijn het de restanten van een 14e-eeuws klooster.
  • Aan de overzijde van de weg een smal begroeid pad langs de Cosanne nemen (bij het voetgangersbord).
  • Na ongeveer 200 meter de Cosanne oversteken en tussen twee weilanden door lopen. Pak de asfaltweg naar rechts. Richting viaduct gaan en de asfaltweg links negeren.
  • Bij een kruising rechts de asfaltweg op gaan en 20 meter verderop een begroeid pad nemen.
  • Sla vervolgens rechtsaf en na 10 meter linksaf.
  • Bij de Cosanne de brug naar rechts (Rue de la Chapelle) oversteken. U komt in de Rue Saint-Pierre.
  • Sla hier linksaf, richting het centrum van Nolay. Zo’n 100 meter verder rechtsaf de Rue du Collège pakken.
  • Bij de volgende kruising rechtdoor lopen. Vervolgens de bocht naar rechts nemen (Rue de Prévetot).
  • Vervolgens bij de kruising rechtsaf slaan, waar route 21 linksaf gaat.
  • Bij de splitsing (paal P46) rechts aanhouden waar route 21 links omlaag loopt.
  • De weg klimt en is niet langer geasfalteerd. Een pad naar links negeren.
  • Aangekomen bij de asfaltweg, linksaf slaan en de brug over de oude spoorlijn oversteken. Na de brug de asfaltweg omhoog, langs de wijngaarden blijven volgen.
  • De D111j (paal P125) oversteken en aan de overkant het zandpad nemen. Bij de splitsing rechts aanhouden. Het is de weg door het struikgewas die omhoog loopt en vervolgens langs oude muurtjes voert. Negeer de paden aan weerszijden.
  • Vlak voor de top wordt de rots zichtbaar (paal P123). Het pad omhoog, dat uitziet over de vallei van de Cosanne, blijven volgen.
  • Op het plateau rechtdoor gaan. U passeert een huis en het pad gaat over in een asfaltweg.
  • Sla bij de kruising rechtsaf.
  • Na circa 25 meter (paal P47) nogmaals rechtsaf slaan, waar route 19 naar links gaat. Het brede pad loopt naar beneden.
  • Bij het volgende kruispunt (paal P25) opnieuw rechtsaf slaan. Negeer de zijpaden. Het pad gaat over in asfalt.
  • Steek de weg over. Aan de overkant het begroeide pad volgen.
  • Bij de weg aangekomen, rechtsaf slaan.
  • Bij de brug links aanhouden en omhoog lopen (bord “les falaises”).
  • Op de kruising rechtdoor gaan.
  • Sla bij het laatste huis rechtsaf. U komt op een begroeid pad langs een weiland.
  • Zodra u weer bij de weg bent, slaat u rechtsaf om weer bij de parking te komen.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau van Beaune en de Pays Beaunois.