Pernand Vergelesses: Rond de Heuvel van Corton

Tour de la butte de Corton
Place de la Gare, 21420, Pernand-Vergelesses

Een mooie wandeltocht van 6 kilometer vanuit het pittoreske Pernand-Vergelesses langs de grand cru wijngaarden.

Vertrekpunt route: Parking Place de la Gare (onder Pernand-Vergelesses, via de D18, na de rotonde), bij het stationnetje langs de oude smalspoorlijn tussen Dijon en Beaune.
Aantal kilometers: 6 kilometer
Bijzonderheden:

Met bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee. Loop deze route niet als het heel warm is en evenmin in het jachtseizoen (van september tot en met februari).

Pernand-Vergelesses, met z’n monumenten, is één van de meest pittoreske wijndorpjes van de Côte-de-Beaune.

Hier worden beroemde grand cru wijnen gemaakt: fruitige en subtiele witte wijnen, maar ook robijnrode wijnen met de heerlijke geuren van rood fruit.

ROUTE:

• Vanaf de parking de weg naar links, richting het dorp, nemen. Na ongeveer 50 meter rechtsaf het straatje pakken waar de auto’s niet in mogen rijden.
  • Bij het café links aanhouden. Het is een steenweg die verboden is voor voertuigen.
  • Bij de transformator rechts het pad volgen. Het gaat langs een stenen muur omlaag.
  • Onderaan het pad naar rechts volgen langs de bassins en vervolgens links langs een waterinlaat.
  • Sla, aangekomen bij de weg, linksaf.
  • Bij de kruising (paal P70) de Chemin des Grands Crus verlaten en links een kleine asfaltweg nemen. Die gaat omhoog naar een punt waar u een schitterend uitzicht heeft op Pernand-Vergelesses.
  • Na ongeveer 300 meter rechtsaf de steenweg op gaan. Die loopt rondom de heuvel van Corton. Hier bent u middenin het wijngebied van Corton-Charlemagne. Bij de kruising heeft u een mooi overzicht met links, tussen de bomen, Aloxe-Corton, en voor u Beaune.
  • Neem bij de eerste bomen het kleine weggetje naar links en daarna rechtdoor blijven lopen.
  • Als de weg stopt met klimmen, pakt u voor de oude lindeboom het weggetje naar rechts. U komt dan in het bos van Corton.
  • Aan het einde van het bos, richting de wijngaarden van de Hautes Côtes de Beaune, links de steenweg nemen (paal 69).
  • Na ongeveer 150 meter het links het pad op gaan dat naar het bos leidt. Blijf rechtdoor lopen en negeer de paden naar de grote en daarna naar de kleinere wijngaard.
  • Rechts van die kleinere wijngaardrechts een hobbelig pad nemen. Beneden aangekomen, twee asfaltwegen oversteken en rechtdoor het pad volgen met het bordje “Interdit 5 t”.
  • Loop weer omhoog vanuit de vallei. Ga rechtdoor en negeer het pad links.
  • Boven aangekomen, via de asfaltweg afdalen.
  • Vervolgens links via het asfaltweggetje weer omhoog lopen. Na de versperring bereikt u via de weilanden het oratorium van de Notre Dame de Bonne Espérance.
  • Bij dit monument, met rechts uitzicht op Beaune en Pernand-Vergelesses, neemt u het kleine pad dat naar het bos leidt. Volg dat pad tot aan de bosrand.
  • Vervolgens rechtsaf slaan en doorlopen tot aan de asfaltweg.
  • Linksaf de asfaltweg naar Pernand-Vergelesses volgen.
  • Bij aankomst in het dorp, op het kruispunt (weg naar Magny-les-Villers) ziet u links een bron met een beeld van “Mère Fontaine” (moeder fontein). Een stukje verderop is de eerste wasplaats.
  • Loop langs de kerk en vervolg de weg die iets naar rechts draait.
  • Bij de tweede wasplaats linksaf en daarna meteen rechtsaf slaan. Dan bent u weer terug op het punt van vertrek.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau van Beaune en de Pays Beaunois.