Onlangs kocht LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), een Frans conglomeraat dat luxeproducten op de markt brengt, voor € 15,5 miljoen een wijngaard van 1,3 hectaren in Aloxe-Corton. De regionale media pikten de verontwaardiging van veel wijnbouwers op. “De juwelen van Frankrijk komen uiteindelijk terecht bij de club van de ultra-rijken,” kopte France 3.
Het probleem ligt bij de enorme successierechten op de wijngaarden. De vorige eigenaar van de wijngaard, Domaine Poisot in Aloxe-Corton, kon die niet opbrengen en moest percelen verkopen die de beste Bourgognes voortbrengen. Daaronder, volgens France 3, een Romanée-Saint-Vivant die naast de wereldberoemde Romanée-Conti ligt. La Revue du Vin de France schreef dat Domaine Poisot de wijngaarden die het zelf bezat nu gaat pachten van LVMH om ze te blijven exploiteren.
Het prestigieuze imago van de Bourgogne wijnen drijft de taxatiewaarde van de wijngaarden op tot ongekende hoogten. Een stuk grond dat normaal € 100.000 waard is, zou in de taxatie uitkomen op het tienvoudige. Daarbij wordt voorbijgegaan aan de waarde die de wijnbouwers zelf met hun kennis en ervaring toevoegen aan het imago van hun wijnen en aan de winstgevendheid van hun perceel. Zodra de eigenaar ervan overlijdt, moeten de erfgenamen 40% van de taxatiewaarde afrekenen met de fiscus. Om de successierechten te kunnen betalen, verkopen ze een deel van de grond aan investeerders.
De CAVB, de Conféderation des Appellations et des Vignerons de Bourgogne (confederatie van appellations en wijnbouwers van Bourgondië) strijdt er al jaren voor dat de grond wordt beschouwd als een bedrijfsmiddel met daarbij passende belastingen. Tot nu toe nog zonder resultaat.
Het model van wijnbouw in Bourgondië, met de climats, behoort tot het UNESCO werelderfgoed. Dat model wordt ingevuld door een groot aantal familiebedrijfjes die met veel toewijding en allemaal op hun eigen manier wereldberoemde wijnen maken. De CAVB wees in de media op de risico’s als de wijngaarden in handen komen van een kleine club: standaardisatie en terugkeer naar het middeleeuwse feodale systeem.
Domaine Poisot is niet de eerste aankoop van LVMH in dit gebied. Tien jaar geleden werd het bedrijf voor € 101 miljoen eigenaar van Domaine du Clos-des-Lambrays in Morey-Saint-Denis.