Het Chinese ultra-fast-fashion bedrijf Shein heeft aangekondigd dat het zich gaat vestigen in het luxe warenhuis Galeries Lafayette in het historisch centrum van Dijon. Daarmee probeert het niet alleen online maar ook fysiek voet aan de grond krijgen in modeland Frankrijk. De één vindt het fantastisch en de ander afschuwelijk.
Deze zomer had het merk gedurende tien dagen een pop-up winkel in de Bourgondische hoofdstad. Dat was een succes: klanten werden verzocht om via internet een bezoektijd te reserveren. Uit artikelen die de afgelopen week in het dagblad Le Bien Public verschenen, blijkt dat veel inwoners blij zijn met de nieuwe vestiging. Zij vinden dat Dijon mee moet gaan met z’n tijd. Shein is een groot internationaal merk. Doordat het kleding aanbiedt voor lage prijzen, kunnen ook mensen met weinig budget meedoen aan de mode.
Maar er is ook veel tegenstand. Burgemeester Nathalie Koenders liet afgelopen zomer op haar Facebookpagina weten dat de pop-up winkel niet welkom was: “Gezien de waarden die ik verdedig en die door de Stad Dijon worden uitgedragen, ondersteun ik dit niet. De productiemethoden van dit merk staan haaks op de essentiële strijd die we moeten voeren: voor het klimaat, voor mensenrechten en voor een meer verantwoorde economie.”
Het warenhuis in Dijon is één van de zes Franse winkels waar het Chinese bedrijf vanaf november een vestiging wil openen. De andere zijn Galeries Lafayette in Reims, Grenoble, Angers en Limoges. Het zesde warenhuis is de BHV Marais in Parijs. Die zijn allemaal eigendom van SGM (Société des Grands Magasins). Met Shein heeft SGM een groot bedrijf binnengehaald dat online zo’n 23 miljoen klanten in Frankrijk heeft waarvan twee derde deel tussen 18 en 35 jaar oud is. SGM, dat financiële problemen heeft, kan met dit succesvolle merk wellicht een nieuw, jong, publiek aantrekken.
In een persbericht verklaarde Galeries Lafayette dat het geen eigenaar meer is van de winkels in de vijf steden en uitte het z’n ongenoegen over de beslissing van SGM: de positionering en praktijken van het ultra-fast-fashion merk zijn in strijd met het aanbod en de waarden die het zelf heeft. Galeries Lafayette acht de beslissing niet conform de contractuele voorwaarden die aan SGM zijn gesteld en gaf aan dat het de uitvoering ervan zal verhinderen. SGM stelt dat wel aan de contractuele voorwaarden wordt voldaan. Bij de BHV Marais was de reactie van een aantal Franse merken dat ze, vanwege de komst van Shein, zouden vertrekken.
De kritiek tegen de Chinese aanbieder van wegwerpkleding richt zich met name op schending van mensenrechten, kinderarbeid en de CO2-uitstoot. Het bedrijf brengt producten op de Franse markt die niet conform de Europese sociale normen en milieunormen zijn gemaakt. Tegen het argument dat de vestigingen zorgen voor revitalisering van de Franse binnensteden, wordt ingebracht dat de goedkope online producten het probleem hebben veroorzaakt: zij zijn verantwoordelijk voor de sluiting van veel winkels. Eenmaal aanwezig in de warenhuizen, zullen ze vanwege het prijsverschil de andere merken verdringen. Verder heeft Shein niet bepaald steden uitgekozen die een revitalisering nodig hebben. “Onze lokale handelaren, ons uitzonderlijke erfgoed en de vele evenementen maken ons stadscentrum tot een van de meest dynamische en levendige van Frankrijk,” schreef de burgemeester van Dijon daarover deze zomer al op haar Facebookpagina.
De aankondiging van Shein kwam vlak nadat het OESO-contactpunt (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) voor Frankrijk, op verzoek van twee parlementsleden, een onderzoek naar het bedrijf had afgerond. De onderzoekers zagen in de afgelopen tijd wel verbeteringen bij Shein en concluderen dat het bedrijf het beleid verder moet verbeteren en moet voldoen aan de OESO-richtlijnen, onder andere als het gaat om naleving van de Franse en EU-wetgeving, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en de consumentenbelangen. Enkele weken eerder had CNIL, de Franse privacy-toezichthouder, het bedrijf een boete van € 150 miljoen opgelegd vanwege het illegaal plaatsen van trackingcookies.
Ondertussen werkt Frankrijk aan een wet tegen ultra-fast-fashion om de milieu-impact van de textielindustrie te beperken. Het wetsvoorstel voorziet in bewustmaking van consumenten, hogere boetes volgens het principe dat de vervuiler betaalt, en een reclameverbod.