Sinds 1 januari 2025 moet de Métropole Dijon ZFE’s, Zones à Faibles Émissions (milieuzones) hebben waarin de meest vervuilende auto’s kunnen worden geweerd. Dijon is de eerste, en tot nu toe enige, stad in Bourgondië die daartoe door de wet wordt verplicht maar heeft zelf besloten tot een ontheffing voor 12 maanden.
De Franse klimaatwet, La loi Climat et Résilience, zegt dat stedelijke gebieden ZFE’s moeten instellen als ze meer dan 150.000 inwoners hebben en de door de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie), aanbevolen waarden voor de luchtkwaliteit overschrijden. Momenteel is die wettelijke bepaling van toepassing op 42 Franse steden waaronder de Bourgondische hoofdstad.
Er geldt waakzaamheid zolang ze, ondanks de overschrijding van de WHO-waarden, nog binnen de wettelijke grenzen blijven. Dat is het geval bij 40 van de 42 steden. Zij moesten voor begin dit jaar beperkende maatregelen treffen die zijn gericht op auto’s van voor 31 december 1996 en/of lichte bestelwagens van voor 30 september 1997 en/of vrachtwagens van voor 30 september 2001.
Aan steden die behalve de WHO-waarden ook regelmatig de wettelijke normen overschrijden, worden zwaardere eisen gesteld. Voor 2025 betreft dit alleen Parijs en Lyon. Daar gelden sinds 1 januari 2025 beperkingen voor dieselauto’s ouder dan 14 jaar en benzineauto’s ouder dan 19 jaar.
Dijon heeft één milieuzone. Die omvat het grootste deel van de stad en strekt zich uit tot in de omliggende gemeenten Ahuy, Chenôve, Daix, Fontaine-lès-Dijon, Longvic, Marsannay-la-Côte, Plombières-lès-Dijon, Saint-Apollinaire en Talant. In deze zone zijn de waakzaamheidsbepalingen van toepassing. Dijon besloot vooralsnog tot een vrijstelling waardoor alle voertuigen met de vignetten 0 tot en met 5+ er mogen rijden.
Jaarlijks zal Dijon Métropole opnieuw bekijken hoe met de ontheffing om te gaan in relatie tot de ontwikkeling van de luchtkwaliteit. Volgens lokale media blijft het niveau van stikstofdioxide er tot nu toe onder de Europese drempelwaarden en was in 2022 al 70% van de voertuigen hetzij elektrisch, hetzij Crit’Air categorie 1 of 2.
Hoe vervuilend een voertuig is, blijkt uit het nummer en de kleur van de milieusticker, het vignette Crit’air. In ZFE’s is zo’n sticker verplicht, maar uit navraag bij de metropool Dijon bleek dat die in 2025 nog niet hoeft vanwege de ontheffing.
Onderweg naar Bourgondië kunnen reizigers uit het noorden, afhankelijk van hun reisroute, echter door meerdere milieuzones komen waar die verplichting wel geldt. Lille, Douai-Lens, Valenciennes, Amiens en Reims moeten net als Dijon ZFE’s hebben in het kader van de waakzaamheid. In de metropool Grand Paris zijn bepaalde voertuigen niet langer toegestaan.
Klik hier om naar de FAQ’s te gaan voor meer informatie over de milieusticker en het aanvragen ervan.
Onderstaande verkeersborden laten zien waar een milieuzone begint en eindigt. Onder het eerste bord wordt aangegeven welke voertuigen de zone wel in mogen.