Buiten de steden is het in Bourgondië, net als elders in Frankrijk, niet altijd makkelijk om een specifiek adres te vinden. Op het platteland gaat de aanduiding soms niet verder dan de naam van het lieu-dit (buurtschap), hameau (gehucht) of bourg (dorp).
Ter plekke is het dan zoeken met aanwijzingen als “achter de kerk”, “iets voorbij de bocht”, “schuin tegenover de boerderij”, “tweede straat rechts na de school”…. Dat is niet alleen lastig voor toeristen die op hun bestemming willen komen, maar ook voor postbodes, pakketbezorgers, en dienstverleners zoals nuts- en telefoonbedrijven. In noodsituaties kan het levens kosten als de hulpdiensten vertraging oplopen doordat ze de bestemming niet meteen kunnen vinden.
Volgens het dagblad Le Monde hadden eind 2019 meer dan 3 miljoen huishoudens en bedrijven in Frankrijk nog geen exact adres. Een nieuwe wet, de “3DS” verplicht de meer dan 5.000 gemeenten met minder dan 2.000 inwoners om voor 1 juni 2024 hun straten een naam te geven, de gebouwen te nummeren, en deze gegevens te uploaden in een database van de staat. Sinds 1 januari van dit jaar gold die plicht al voor grotere gemeenten.
De burgemeester mag de afmetingen en het model van de straatnaamborden vaststellen. De keuze van de straatnamen gebeurt door de gemeenteraad. De meest voorkomende namen zijn Grande Rue (grote straat), Rue Principale (hoofdstraat), Rue de l’Eglise (kerkstraat) en Rue de la Gare (stationsstraat). Het dagblad Yonne Républicaine beschrijft dat tot de 12e eeuw de straten werden genoemd naar de vaklieden die er werkten, zoals de bouchers (slagers) of tanneurs (leerlooiers). Daarna kregen straten en pleinen de naam van belangrijke personen. Direct na de revolutie waren straatnamen in zwang met daarin woorden als liberté (vrijheid) of sansculottes (zonder de elegante kniebroeken van de adel). Volgens de krant is 33% van de straten vernoemd naar een persoon, waarvan slechts 6% naar vrouwen.
Op dit moment zijn veel kleine gemeenten druk bezig met de uitvoering van de nieuwe wet. Het is nog afwachten hoe snel de navigatiesystemen alle nieuwe adressen kennen.