Keteldal: het einde van de wereld

Le Tour du Bout du Monde
Parking Bout du Monde, 600 meter ten noorden van Vauchignon, bij de D111, 21340, Vauchignon

Langs zeer afgelegen plekken over de klif van Cormot, die populair is bij klimmers, in 11,5 kilometer weer terug naar de parking.

Vertrekpunt route: Parking Bout du Monde, 600 meter ten noorden van Vauchignon, bij de D111
Aantal kilometers: 11,5 kilometer
Bijzonderheden:

Met bewegwijzering. Neem voor de zekerheid een IGN-wandelkaart van de omgeving mee. Loop deze route niet in het jachtseizoen (van september tot en met februari) en als het nat is.

Deze wandeling gaat door het verlaten gebied van het Cirque du Bout du Monde (het keteldal van het einde van de wereld). Het lijkt op de door gletsjers uitgesleten keteldalen die ook in de Jura zijn te vinden.

De vallei van het Cirque du Bout du Monde is uitgesleten door de Cosanne. Het is een Natura 2000 gebied met een rijke flora en fauna.

De route start net buiten het dorpje Vauchignon, onderaan een meer dan 60 meter hoge kalkstenen klif die onder andere door roofvogels wordt bewoond.

Op een paar honderd meter van de parking, waar het asfalt is gestopt, stroomt rechts het watervalletje van Tournée dat door de Essor wordt gevoed en links het water van de Cosanne.

U loopt naar de Cormot klif die op sommige punten 40 meter hoog is. De wand van deze klif is populair bij klimmers.

ROUTE:

• Ga over de asfaltweg 111F, richting Vauchignon, omlaag. Na ongeveer 400 meter (paal P50) het brede pad naar rechts nemen dat verboden is voor motorvoertuigen. Dit pad draait vervolgens naar links en komt dichter bij de rotswand.
  • Een weggetje dat rechts omhoog loopt (paal P49) negeren. Het pad voert langs de voet van de kliffen.
  • Op de kruising (paal P35, waar route nummer 20 naar Cormot linksaf gaat. rechtsaf slaan. Loop omhoog, door een opening tussen de rotsen.
  • Bij de kruising (paal P47) rechtsaf en bij de splitsing 10 meter verderop linksaf slaan. Ga bij de volgende kruising opnieuw linksaf. Negeer de zijpaden naar links en naar rechts en blijf rechtdoor lopen.
  • Aangekomen bij een brede steenweg, rechtsaf slaan. Gedurende 1,3 kilometer opnieuw alle zijpaden negeren.
  • Bij de struiken het hoofdpad verlaten. Neem het onverharde, met heggen omzoomde pad naar rechts dat iets omlaag loopt. Vervolgens links aanhouden.
  • Een pad naar rechts negeren en omhoog lopen. U komt langs een braak liggend stuk grond en gaat daarna omlaag langs de rand van een veld.
  • Aan het einde linksaf slaan en via een paadje omlaag lopen door het struikgewas. Zodra u bij een breder pad bent, aan de overkant verder gaan.
  • Daarna rechtsaf slaan en de Essor oversteken (paal P51). Aan de overkant omhoog lopen.
  • Negeer een pad naar rechts. Bij het verlaten van het bos, rechts langs de weilanden wandelen.
  • Sla nogmaals rechtsaf en loop eerst langs de weilanden en vervolgens langs een heg.
  • Na ongeveer 700 meter rechtsaf slaan en de asfaltweg pakken.
  • In de bocht rechts het begroeide pad nemen dat lager dan de weg ligt.
  • Steek de weg over. Ga aan de overkant een steenweg omhoog. Negeer het pad naar rechts.
  • Vlak voor het bos met naaldbomen rechts het paadje pakken bij het bord “vuur verboden” (paal P24). Volg het goed gemarkeerde spoor.
  • Rechtsaf slaan bij de kruising (paal P53), waar de GR® naar links gaat. Het pad gaat verder door het bos en komt dan bij de rand van de klif. Let op: het is gevaarlijk, zeker wanneer het nat is.
  • Wanneer het pad langs de klifrand naar rechts draait, heeft u een mooi uitzicht over de Vallei van de Cosanne.
  • Na zo’n 50 meter gaat het pad verder door de struiken. U ziet dan Vauchignon liggen in de vallei.
  • Het pad naar links negeren. De kliffen die de parking van het Cirque du Bout du Monde domineren, komen dan in beeld.
  • Door het bos omlaag lopen. Let op: het pad is glad wanneer het nat is. Linksaf slaan en verder omlaag blijven lopen.
  • Bij de kruising linksaf slaan. Het pad naar rechts negeren en verder blijven afdalen.
  • Links de asfaltweg opslaan. Vervolgens na 350 meter rechtsaf slaan (paal P52) om weer bij de parking te komen.

Deze wandelroute wordt u aangeboden door het Toeristenbureau van Beaune en de Pays Beaunois.