Ter gelegenheid van de Nuit des Eglises (de nacht van de kerken) treedt de Nederlandse zanger, dirigent en musicoloog Peter de Groot met Les Dames d’Arbonne op in de abdijkerk van Pontigny.
De Franse bisdommen organiseren sinds 2011 elk jaar de nacht van de kerken. Lokale gemeenschappen kunnen daarmee hun kerk nieuw leven inblazen en passanten worden uitgenodigd om dit religieuze erfgoed op een nieuwe manier te ontdekken. In de abdijkerk van Pontigny worden voor die gelegenheid op 27 juni onder leiding van Peter de Groot Hymnes de la Nuit (hymnes van de nacht) gezongen door Les Dames d’Arbonne.
Samen met zijn vrouw Maartje Nelissen verhuisde Peter de Groot ruim negen jaar geleden naar Chassy, in de Yonne, waar ze een deel van het kasteel d’Arbonne kochten. Daar organiseren ze elke maand een muziekweekend voor amateurzangers uit binnen- en buitenland. Het weekend Gregoriaanse zang voor vrouwen, met deelnemers uit Nederland, Frankrijk en Zweden was erg leuk. Die groep ging een eigen leven leiden en heeft onder de naam Les Dames d’Arbonne al enkele concerten gegeven.
Vorig jaar toerde Peter de Groot, tijdens de erfgoeddagen, samen met de dames in een busje door de Yonne om te zingen in tien kerken. “Het is mijn persoonlijk plezier om het Gregoriaans te laten klinken in die ruimten. Dat is het mooiste wat er bestaat in zo’n oude kerk,” zei hij toen. “Monumenten moeten op die dagen in het zonnetje worden gezet. Voor kerken hoort daar ook de akoestiek bij. Wat er wordt gezongen, maakt niet uit. Als er maar wordt gezongen! Gregoriaanse zang is ervoor gemaakt. De abdijkerk van Pontigny heeft een geweldige akoestiek: bij drie noten Gregoriaans, trilt hij al van genot.” Nu keren ze er dus weer terug.
Hymnes pour la nuit, een concert bij kaarslicht, start om 21.00 uur en duurt ongeveer een uur. De toegang is gratis.